Jannica Nyman profiilikuva
Jannica
Nyman
väitöskirjatutkija, markkinointi

Ota yhteyttä

Asiantuntijuusalueet

Kulutuskäyttäytyminen
Kuluttajakulttuuri

Biografia

Jannica Nyman on väitöskirjatutkija Turun yliopistossa, erikoistuen kuluttajakäyttäytymiseen ja hyvinvointiin. Tausta Klarnan markkinointijohtajana tuo perspektiiviä tutkimukseen siitä miten taloudellinen resurssipula, erityisesti kriisien aikana, vaikuttaa kuluttajien elämän tavoitteisiin ja sopeutumisstrategioihin. Hänen työnsä painottaa pohjoismaista näkökulmaa kulutukseen ja onnellisuuteen. 

Jannica on myös tuttu mediakommentaattori, joka kommentoi varsinkin verkko-kauppaan ja kuluttajakäyttäytymiseen liittyviä aiheita. Hän on osallistunut keskusteluihin esimerkiksi YLE Suomi Radion podcastissa vastuullisuudesta nettishoppailussa, Taloussanomissa ultra-pika muodin noususta verkkoalustoilla ja YLEllä Black Friday -ostokäyttäytymisestä.

Tutkimus

Jannican väitöskirja keskittyy onnellisuuden ja kulutuksen välisen yhteyden tutkimiseen massamedian ja kulutuskulttuurin aikakaudella. Hän tutkii, miten teknologinen kehitys on vaikuttanut käsityksiin onnellisuudesta, kuluttajakäyttäytymisestä ja yhteiskunnallisista arvoista. Kuluttajakulttuuriteoriaa (Consumer Culture Theory) hyödyntäen väitöskirjani pyrkii käsittelemään monimutkaista suhdetta mediavetoisten kulutusideologioiden ja yksilöllisten ja yhteiskunnallisten onnellisuuskäsitysten välillä ja tarjoaa syvällisiä näkemyksiä nykyajan kulutuskulttuurista ja sen vaikutuksista.

Olen väitöskirjatutkijana mukana LASKU-tutkimushankkeessa, jossa tutkitaan, miten kuluttajat sopeutuvat kriisiolosuhteiden ja alenevan elintason aiheuttamaan kulutusmahdollisuuksien vähenemiseen. Hanketta johtaa dosentti, yliopistonopettaja Samuel Piha ja sitä rahoittaa  Liikesivistysrahasto 2024-2026.

Julkaisut

Järjestä: