Asiantuntijuusalueet
Biografia
Valmistumisen jälkeen muutin Angelniemelle ja ryhdyin kylän koulun luokanopettajaksi. Kiinnostukseni opettamiseen kasvoi ja aloin opiskella työn ohella. Valmistuin kasvatustieteen maisteriksi vuonna 2003. Pro graduni käsitteli opettajaksi kasvamista. Muutin Hankoon, jossa asuin kymmenisen vuotta tehden töitä luokanopettajana.
Olen aina kirjoittanut ja ollut kiinnostunut kirjoittamisen prosesseista. Muutettuani Turkuun vuonna ryhdyin opiskelemaan luovaa kirjoittamista, josta suoritin myös aineopinnot. Palasin uskontotieteen pariin tekemään väitöskirjaa. Vesi kuljettaa ääntä – Autoetnografinen tutkimus Lypyrtin kyläläisten historian tuottamisesta valmistui vuonna 2017. Väitöskirjahankkeeni sisälsi myös toisen teoksen, Lypyrtti-Lypertö – Kylä väylien varrella (2011) teoksen, joka on yleistajuinen tietokirja kylän historiasta. Tutkimustekstin kirjoittaminen ja toimittaminen ovatkin olleet työni keskiössä. Niin kuin kirjoittaminen päivieni kulussa muutenkin. Kirjoitan myös blogitekstejä, niin omaan kuin yhteisiin blogeihin. Kirjoitin yhdessä Emilia Karjulan ja Tiina Mahlamäen kanssa teoksen Luovaa kirjoittamista tutkijoille (2024), jossa pohdimme kirjoittamista menetelmänä ja tarjoamme luovan kirjoittamisen harjoituksia tekstin äänen löytämiseksi, kirjoittamisen esteiden raivaamiseksi ja myös odottamattoman mahdollistamiseksi tutkimustekstissä.
Väitöskirjahankkeessani olin sisäryhmäläinen tutkija, jonka omat kokemukset olivat osa tutkimuksen aineistoa. Olenkin turkulais-lypyrttiläinen tutkija-kirjailija, ja vietän suuren osan vuodesta Turun saaristossa veden äärellä tai talonpoikaisveneellä purjehtien.
Opetus
Opetukseni sisältää ennen kaikkea kulttuurien tutkimuksen työelämä- ja menetelmäopetusta. Vastaan kulttuurien tutkimuksen perusopetuksen Kulttuurien tutkimus ja muuttuva maailma -kurssista, aineopintojen Metodologia-, Aineistot ja niiden analysointi kulttuurien tutkimuksessa-, Kulttuurientutkimuksen kenttätutkimus- ja Kulttuurialan työelämävalmiudet -kursseista sekä syventävien opintojen Työelämän ammattilaisuus kurssista. Sivuaineopinnoissa vastaan Johdanto kulttuurien tutkimukseen -kurssista.
Tutkimus
Olen kiinnostunut ihmisen ympäristölleen antamista merkityksistä ja ihmisen ja ympäristön välisestä vuorovaikutuksesta. Siitä juontuvat myös post doc tutkimukseni aiheet.
Pääasiallinen uskontotieteellinen kiinnostukseni kohde on animismi ja shamanismi sen menetelmänä. Metodologiset pohdintani liittyvät merkityksenantoprosesseihin, joita tulkitsen vuorovaikutuksellisen, niin ihmis- kuin ei-ihmistoimijuuden avulla. Olen kiinnostunut muistamisesta ja kuvittelemisesta. Olen kirjoittanut myös omaelämäkerrallisen, narratiivisen tietoteoksen Tulitanssi - askeleita samaanin polulla (2024).
Metodologisesti olen kiinnostunut monitieteisyydestä. Omassa tutkimuksessani olen käyttänyt suullisen historian eli muistitietotutkimuksen, muistitutkimuksen ja ympäristöhistorian sekä -mytologian käsitteitä ja keskusteluja. Näen kirjoittamisen etnografisena menetelmänä, jota mielelläni myös ohjaan ja opetan.Olen käsitteellistänyt myös kokemuksellista ja hiljaista tietoa ja kehittänyt luovan kirjoittamisen menetelmiä näiden tiedonlajien sanoittamiseksi.
Erityisesti vesiympäristöön, mutta laajemmin myös metsään liittyvät merkitykset ovat yhä tarkasteluni kohteena. Olen yksi Aallonharjalle (AHA) – Turun yliopistossa ja Åbo Akademissa toimivan ympäristöön kohdistuvan tutkimuksen ja opetuksen verkoston perustajajäsen. Olen toiminut tutkijana sen jäsenten yhteisessä Suomen Akatemian monitieteellisessä hankkeessa Living with the Baltic Sea in a changing climate: Environmental heritage and the circulation of knowledge (2018–2022). Siinä pyrin sanoittamaan Itämeren rannikon asujien kokemuksellista ja paikallista tietoa sekä yhdistämään sitä muihin tiedon lajeihin. Näin sen osana aineellisen ja aineettoman ympäristöperinnön muodostumista.