Helena
Rusanen
yliopisto-opettaja, Porin yksikkö
D.Sc.
Linkit
Asiantuntijuusalueet
innovointi
palvelut
liiketoimintaverkostot;yrityssuhteet
Biografia
Helena Rusanen työskentelee markkinoinnin yliopisto-opettajana Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hän on laatinut väitöskirjansa teknisten palveluratkaisujen kehittämisestä liiketoimintaverkostoissa. Hän on kiinnostunut erityisesti resurssien hankkimisesta ja luomisesta innovointiprosessin kuluessa, kun resursseja tarjoavat useat eri toimijat. Helena on tehnyt väitöskirjaa osana markkinoinnin aineessa toteutettuja Tekes-projekteja. Helena on työskennellyt markkinoinnin opettajana myös aikuiskoulutuskeskuksessa ja ammattiopistossa sekä kielten opettajana eri oppilaitoksissa. Yrityspuolella Helena on työskennellyt rakennusyrityksessä johdon assistenttina ja projektinhallintatehtävissä sekä monikansallisen teknologiayrityksen ABB:n vientimarkkinoinnissa ja johdon assistenttina.
Opetus
Palveluiden markkinointi; Kvalitatiiviset tutkimusmentelmät;Markkinoinnin johtaminen; Kvantitatiivinen markkinoinnin tutkimus; Liiketoimintaverkostot; Pro gradut; Innovaatiojohtaminen
Tutkimus
Rusanen, H. (2014) Resource access and creation in networks for service innovation. Series A-11:2014, Turku School of Economics. Rusanen, H., Halinen, A. & Jaakkola, E. (2014) Accessing resources for service innovation - the critical role of network relationships. Journal of Service Management, 25(1), 2-29. Rusanen, H. (2013) Managing constant change in innovation networks. Proceedings of the 22nd NFF Conference in Reykjavik. Rusanen, H. (2013) Finding the right partners for innovation networks. Proceedings of the XXIV ISPIM Conference 2013 in Helsinki. Rusanen, H. (2012) Relationship formation in collaborative new business service development. Proceedings of the 19th International Product Development Management Conference 2012 in Manchester.
Julkaisut
Kohti monialaista ekosysteemiä: robotiikka-, it-ala ja automaatio (2023)
(D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys )Are Innovation Ecosystem Types Reflected in their Management? (Presentation at the Industrial Marketing and Purchasing Group Conference (IMP) 2023) (2023)
Industrial Marketing and Purchasing Group Conference
(O2 Muu julkaisu )
Modes of open innovation in ecosystems: Exploring for Managerial Playbook (2020)
The ISPIM Innovation Conference
(Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa (A4))
Paradox of openness: knowledge sharing-protection tension in ecosystems (2020)
The ISPIM Innovation Conference
(Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa (A4))