Ekaterina Panina profiilikuva
Ekaterina
Panina
tutkijatohtori, markkinointi
D.Sc.
Customer Experience and Journeys

Ota yhteyttä

+358 29 450 4199
+358 50 336 7510
Rehtorinpellonkatu 3
20500
Turku

Asiantuntijuusalueet

Asiakaskokemuksen johtaminen
Asiakaskokemus
Asiakaspolut
Monikanavainen palvelu

Biografia

Ekaterina (Kati) Panina on markkinoinnin tutkijatohtori, joka on väitellyt Turun kauppakorkeakoulusta vuonna 2022. Hänen ihmiskeskeinen tutkimuksensa keskittyy kestävän liiketoiminnan käytäntöjen edistämiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Hän on aktiivisesti mukana useissa tutkimushankkeissa, kuten DESINEX ja CIRCEX, joissa tutkitaan kiertotalouden kokemuksia, sekä COMMA, jossa tutkitaan kyberturvallisuuden tuomaa arvoa B2B-liiketoiminnan kontekstissa.

Tutkimustyönsä lisäksi Kati opettaa markkinoinnin peruskursseja ja on kehittämässä omaa erikoistumissuuntansa koskevaa kurssia. Hän on ohjannut kandidaatin ja maisterin tutkielmia ja toimii markkinoinnin pääaineopiskelijoiden Omaopettajana.

Hänen akateemisen tutkimuksen ulkopuoliselle uralle mahtuu freelance- ja yrittäjyystyötä teknisten käännösten, graafisen suunnittelun, markkina-/käyttäjätutkimuksen ja web-analytiikan parissa pienyrityksille, järjestöille ja kunnille.

Kielet: suomi, englanti, venäjä

Opetus

Olen toiminut vastuullisena opettajana useilla kandidaattitason markkinointikursseilla. Tällä hetkellä vastaan MAY Markkinoinnin perusteet -kurssista ja verkkoanalytiikan kurssista (MA32 Adobe Analytics for Business). Minulla on myös kokemusta opiskelijoiden opinnäytetöiden ohjaamisesta kandidaatti-, maisteri- ja tohtoritasolla.

Tutkimus

Olen sitoutunut edistämään sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristön kannalta kestäviä liiketoimintatapoja. Tutkimukseni perustuu ihmiskeskeiseen lähestymistapaan, jossa lähdetään liikkeelle reaalimaailman kokemuksista - kuten kiertotalouden, haavoittuvuuden tai epävarmuuden kokemuksista - ja etsitään laajempia selityksiä, jotka paljastavat taustalla olevat ongelmat ja tarjoavat väyliä ratkaisuihin. Yhdistän (asiakas)kokemuksen ja -polun käsitteitä erilaisiin kirjallisuusvirtoihin käyttäen ensisijaisesti laadullisia tutkimusmenetelmiä ja eksploratiivisia, teoriaa kehittäviä lähestymistapoja.

Tutkimalla merkityksellisiä inhimillisiä kokemuksia pyrin kyseenalaistamaan perinteisiin taloudellisiin mittareihin keskittyvät markkinointitutkimuksen normit ja keskityn sen sijaan siihen, miten yritykset voivat palvella ihmisiä ja maapalloa paremmin.

Tutkimustyöni käsittää monenlaisia toimintaympäristöjä, kuten monikanavaista vähittäiskauppaa, jakamistalouden alustoja, kiertopalveluja ja teollisia ratkaisuja. Väitöstutkimuksessani tutkin strategista asiakaskokemuksen johtamista B2B-konteksteissa ja tunnistin miten tavoitekokemusten hyödyntäminen edistää erilaistamista B2B markkinoilla. Post doc -tutkimuksessani tarkastelen yksilöllisiä kokemuksia kyberturvallisuudesta ja riskeistä teollisuuslaitteiden digitaalisen palvelullistamisen yhteydessä (COMMA), sekä tutkin miten inhimilliset kokemukset voidaan ottaa huomioon kiertotalouden käytäntöjen kehittämisessä (DESINEX, CIRCEX).

Oman tutkimustyöni lisäksi osallistun yhteistyöhankkeisiin, joissa syvennytään tutkimusintressieni eri näkökohtiin. Tuorein kiinnostukseni on kokemusmuotoilu, siksi teen mielelläni yhteistyötä palvelumuotoilijoiden ja monitieteisten tiimien kanssa.

Julkaisut

Järjestä: