Miten tutkija lähtee ratkomaan eteensä tulevaa ongelmaa? Sen kertoo Science Battle, pelinomainen kilpailu, jossa yleisö voi konkreettisesti nähdä, miten tutkijat lähtevät ratkomaan eteensä tulevaa kysymystä. Turun yliopisto loi Science Battle -kilpailun vuonna 2016, nyt siitä muokataan kansainvälinen versio, jossa kilpailevat European Campuses of City Universities (EC2U) -allianssin yliopistot.
EC2U Science Battlessa on kolme kierrosta. Ensimmäisellä kierroksella, Tutkijoiden yönä 2021, taisto käydään Italian Pavian, Ranskan Poitiersin ja Turun yliopistojen välillä. Vuoden 2022 taistelu käydään portugalilaisten Coimbran, romanialaisen Iasin, saksalaisen Jenan ja espanjalaisen Salamancan yliopistojen välillä. Kolmannella kierroksella areenalle astuvat semifinaalien voittajat.
Vuosina 2021–2022 taisto käydään sekä verkossa että paikan päällä, jos koronarajoitukset sen sallivat. Finaali järjestetään toisen finalistin kotikampuksella.
Ensimmäisessä EC2U Science Battlessa kisaamassa ovat kolme kuuden jäsenen joukkuetta. Joukkueet suljetaan kolmeksi tunniksi lasikuutioon, josta he eivät kuule toistensa päätelmiä. Juontaja antaa heille kysymyksen ja määräajan vastauksen antoon. Pisteitä antavat kaksi tuomaria ja yleisö, mutta tässä kisassa ei pisteitä saa vaan oikeasta vastauksesta vaan tuomareilla ja yleisöllä on täysi valta antaa pisteitä esimerkiksi vastauksen yllätyksellisyydestä, viihdyttävyydestä, yhteistyön sujumisesta, päättelykyvystä tai mistä pisteiden antaja viehättyykin.
Yleisöllä on merkittävä rooli Science Battlen toteuttamisessa. Ennen kilpailua kysymykset kerätään yleisöltä. Ja yleisö pääsee myös antamaan pisteistä ja kannustamaan joukkueensa voittoon. Kuutioon suljettu joukkue voi myös kerran kisan aikana pyytää yleisöä avukseen.