Mitä tarkoitetaan oppimisanalytiikalla ja miten sitä voi hyödyntää? Miten analytiikan keinoin voidaan havaita oppimisvajeita ja miten niitä voidaan jopa ennustaa?
Oppimisanalytiikka ja laaja-alainen oppimisen arviointi 2 op -verkkokurssi on matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan tuottamia opintoja. Se sisältyy tutkinto-opinnoissa mm. opettajakoulutusten opintoihin. Kurssi sopii erityisesti opettajllle, koulutussuunnittelijoille ja rehtoreille tai näihin tehtäviin tähtääville sekä muille opetusalalla toimiville. Kurssille voivat osallistua myös kaikki muut aiheesta kiinnostuneet.
Kurssi toteutetaan avoimessa yliopisto-opetuksessa tutkinto-opintoihin integroituina verkko-opintoina 16.1. - 31.7.2025. Opintoihin sisältyy kaksi lähiopetuskertaa, jotka ovat seurattavissa myös tallenteina, joten kurssille voi osallistua paikkakunnasta riippumatta. Tehtävät ja tentti tehdään ViLLEssä ja viimeinen suorituspäivä on 13.6.2025.
Opinnoissa käsitellään oppimisanalytiikan perusteita ja sen hyödyntämistä. Tavoitteena on, että osallistuja ymmärtää sähköisen arvioinnin yhteyden analytiikkaan sekä esimerkiksi sen, miten analytiikan keinoin voidaan havaita oppimisvajeita ja miten niihin voidaan puuttua ja jopa ennustaa. Kurssi antaa perustiedot oppimisanalytiikasta ja analytiikan tasoista sekä siitä, miten oppimisen systemaattisen hyödyntämisen avulla voidaan toteuttaa tietojohtamista opetuksessa kurssitasolta (luokkahuonetasolta) instituutiotasolle ja mitata opetuksellisten interventioiden vaikuttavuutta.
Opintojen sisältö ja opetusohjelmat: Tutustu opintojen sisältöön, opetus- ja opiskelutapoihin sekä aikatauluihin opinto-oppaassa.
Ilmoittautuminen: Opintojaksolla ei ole esitietovaatimuksia. Opinnot alkavat 16.1.2025, mutta tarvittaessa niihin voi ilmoittautua myös myöhemmin keväällä. Jakson kiintiö on 20 opiskelijaa, valinta ilmoittautumisjärjestyksessä.