Oletko kiinnostunut hoitotieteen kysymyksistä ja hoitotyön kehittämisestä? Haluaisitko edetä urallasi ja harkitsetko TtK- ja TtM-tutkinnon suorittamista?
Turun yliopiston hoitotieteen opinnoilla avoimessa yliopisto-opetuksessa on jo pitkä historia – opetus alkoi vuonna 1997 approbatur-opinnoilla ja jatkuu nykyään aineopinnoilla. Opetusta on kehitetty alan tutkimukseen perustuen ja työelämän tarpeet huomioon ottaen.
Aineopinnot voi opiskella joustavasti verkossa 35 opintopisteen laajuisina tai voi valita yksittäisiä opintojaksoja. Opinnot sopivat erityisesti terveysalan ammattilaisille ja avoimen väylän hakuun terveystieteiden tutkintokoulutukseen. Opintokokonaisuuteen osallistujilla tulee olla suoritettuna terveysalan AMK-tutkinto tai hoitotieteen perusopinnot.
Hoidon ja hoitotieteen sisältöjen opetusta monipuolisin menetelmin
Opintojen tärkeimmät sisällöt liittyvät hoidon ja hoitotieteen filosofian, hoitotieteen teorian ja tutkimusmetodiikan perusteisiin. Kandidaatintutkielmassa opiskelija perehtyy hoitotieteen kannalta keskeiseen tutkimusaiheeseen systemaattisia tiedonhakumenetelmiä hyödyntäen.
Aineopinnot toteutetaan verkko-opintoina, jotka voi opiskella pääsääntöisesti omalla ajalla lukuun ottamatta muutamia ryhmätapaamisia. Opetus kestää 1,5 lukuvuotta ja opinto-oikeus 2 lukuvuotta, mikä tuo tarvittaessa lisää joustavuutta suorituksiin.
Hoitotieteen laitoksen opettajien ja asiantuntijoiden luennoista osa välitetään verkossa ja suurin osa on tallenteina. Lisäksi opintoihin kuuluu mm. terveyden ja kestävän kehityksen teemojen podcast tehtävineen. Kaikkiin opintojaksoihin sisältyy tuutorin ohjaamaa reaaliaikaista opintoryhmätyöskentelyä iltaisin, osaamiskartoituksia, työskentelyä Moodle-oppimisympäristössä ja kirjallisia tehtäviä. Tentit suoritetaan Exam-tenttipalvelussa, joka on käytettävissä useilla korkeakoulupaikkakunnilla. Opintoihin voi siis osallistua paikkakunnasta riippumatta lukuun ottamatta tenttien suorittamista.
Tuutori ja opintoryhmätyöskentely tukevat opiskelua
Verkko-opintojen tuutorin TtT Camilla Strandell-Laineen roolina on ohjata opiskelijoita opintoryhmätapaamisissa.
- Opintoryhmässä käymme läpi opiskeltavia sisältöjä ja tuemme tiedon hankkimista ja omaksumista. Verkkotapaamisissa työskennellään sekä yhteisessä ryhmässä että pienryhmissä. Keskustelut muiden opiskelijoiden kanssa tukevat omaa oppimista ja laajempaa ymmärrystä, Camilla kertoo.
- Tuutorina ohjaan myös tehtävien tekemisessä ja tenttien suorittamisessa. Lisäksi neuvon tutkintoon tähtääviä, esimerkiksi kandidaatintutkielman aiheen valinnassa voi ottaa jo huomioon mahdollisen pro gradu -tutkielman laatimisen.
Tuutorina Camilla on huomannut, miten hoitotieteen teorian ymmärtäminen kehittyy opiskelun aikana. - Hoitotyön kannalta omaa työympäristöään pysyy tarkastelemaan eri näkökulmista muun muassa hoitotieteen teorian ja etiikan kautta. Teorian kautta voi myös ymmärtää potilaan käyttäytymistä, Camilla toteaa. Lisäksi työkäytäntöjen kehittämistä voi edistää esimerkiksi viemällä niin omassa kuin opiskelijakollegoiden kandidaatintutkielmissa tuotettua hoitotieteellistä tietoa työyhteisöihin.
Camilla suosittelee hoitotieteen avoimia yliopisto-opintoja kaikille, jotka haluavat tutustua hoitotieteeseen tieteenalana ja harkitsevat hakemista tutkinto-opiskelijaksi. Aineopinnoissa pääsee laajasti näkemään, mitä hoitotiede on. Opinnot antavat hyvän tietopohjan tutkinto-opiskelulle ja tietoa ja taitoja oman osaamisen kehittämiseen.
”Opinnot etenevät sopivaan tahtiin sen sijaan, että kovalla kiireellä vain suoritettaisiin kursseja alta pois – todellinen oppiminen vaatii oman aikansa.”
”Hyvällä suunnittelulla opiskelun, työn ja perhe-elämän yhdistäminen onnistuu.”
Opiskelupolku avoimen yliopiston kautta hoitotieteen tutkinto-opiskelijaksi
Minua alkoi kiinnostaa hoitotyön kehittäminen ja hoitotyön opettaminen, kun olin työskennellyt sairaanhoitajan tehtävissä muutaman vuoden, kertoo Turun ammattikorkeakoulusta valmistunut Minna Latvala. - Kun olin äitiyslomalla ajatukset opinnoista vahvistuivat ja aloitin hoitotieteen opiskelun avoimessa yliopistossa. Alkuun halusin nähdä, millaisia hoitotieteen opinnot ovat.
- Opinnot auttoivat ajattelemaan hoitotyötä ja sairaanhoitajana työskentelemistä kokonaisvaltaisemmin ja laajemmin. Hyvin pian huomasin, miten mielenkiintoisia opinnot ovat, ja tämän jälkeen oli selvää, että haluan hakea tutkinto-opiskelijaksi. Suoritin avoimessa myös kasvatustieteen perus- ja aineopinnot. Pääsin opiskelemaan hoitotiedettä syksyllä 2022.
- Suosittelen avoimen yliopiston opintoja kaikille, joita vähänkin kiinnostaa yliopisto-opiskelu, Minna kertoo. Opinnot ovat mielenkiintoisia ja niiden avulla voi syventää omaa osaamistaan. Opinnot ovat myös hyvä tapa tutustua tutkinto-opintoihin. Lisäksi avoimen yliopiston opintosuoritukset voi hyväksi lukea, jos pääsee myöhemmin tutkinto-opiskelijaksi, joten se lyhentää tutkinnon suorittamisaikaa. Kaikesta opiskelusta on aina hyötyä!
> Lue Minnan opiskelutarina Hoitotiedettä opiskelemassa -blogissa
Avoimen väylän kautta TtK- ja TtM-tutkintoon
Tutkinto-opiskelijaksi terveystieteiden koulutukseen voi hakea yhteishaun lisäksi avoimen väylän kautta. Avoimen väylän haussa on edellytetty soveltuvan aiemman tutkinnon lisäksi hoitotieteen perus- ja aineopintojen sekä terveystieteiden, kasvatustieteen tai aikuiskasvatustieteen perusopintoja (väh. 25 op). Valintaperusteena on käytetty opintomenestystä. Vuonna 2023 väylän kautta valintakiintiö oli enintään 10 opiskelijaa.
Tutustu tutkinto-opintojen suuntautumisvaihtoehtoihin! Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella valmistuu huippuasiantuntijoita terveys- ja sosiaalialan johtajiksi, opettajiksi, asiantuntijoiksi ja tutkijoiksi.
> Lue lisätietoja hoitotieteen opintojen esittelysivulta
Kuva: Minna Latvala, Katja Kivistö ja Camilla Strandell-Laine