Turun yliopisto kaupungin ruokaviikoilla Kauppatorilla 15.6.

12.06.2023

Turun kaupunki järjestää ruokaviikot remontista valmistuneella Kauppatorilla 5.–18.6.2023.
Torstaina 15.6. on Uuden perunan päivä ja Turun yliopisto järjestää Kauppatorin lavalla kaksi peruna-teemaista tutkijahaastattelua.

Tule kuulemaan mikä tekee perunasta mielenkiintoisen tutkimuskohteen ja miksi erityisesti violettia perunaa kannattaa suosia ruuanlaitossa. Entä mikä rooli perunalla on varsinaissuomalaisessa ruokakulttuurissa tai mitkä kaikki tekijät vaikuttavat perunan makuun?

- Perunalajikkeet näyttävät, maistuvat ja tuntuvat suussa erilaisilta, mutta myös keittoprosessi ja perunan reitti pellolta lautaselle voi vaikuttaa merkittävällä tavalla aistikokemukseen, professori Mari Sandell toteaa.

Kauppatorin lavalla esiintyy:

klo 9.00 professori Mari Sandell: Potut pottuina sanos makututkija
klo 12.00 apulaisprofessori Maaria Kortesniemi: Miksi kannattaa syödä violettia perunaa?

>> Katso ruokaviikkojen koko ohjelma täältä

Luotu 12.06.2023 | Muokattu 13.06.2023