Väitös (tietotekniikka): Tuukka Panula 29.8.

Aika

29.8.2024 klo 12.00 - 14.00
DI Tuukka Panula esittää väitöskirjansa ”Blood Pressure and Hemodynamic Monitoring from the Fingertip” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa torstaina 29.8.2024 klo 12 Turun yliopiston Quantumin auditoriossa.

Vastaväittäjänä toimii professori Alex Casson (Unversity of Manchester, UK) ja kustoksena apulaisprofessori Matti Kaisti, Turun yliopiston tietotekniikan laitokselta. Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on tietotekniikka.

Yleistajuinen kuvaus väitöstutkimuksen sisällöstä:

Hypertensio eli korkea verenpaine on merkittävin sydän- ja verisuonitautien riskitekijä. Tarpeeksi ajoissa havaittuna hypertensiota voidaan kuitenkin hoitaa tehokkaasti lääkityksellä ja elämäntapamuutoksilla. Mikroelektroniikan kehitys ja kannettavien teknologioiden murros ovat mahdollistaneet uudenlaisten verenpaineenseurantamenetelmien kehityksen. Tässä väitöstyössä tutkitaan verenpaineen instrumentoinnin menetelmiä. Paneutumalla antureiden fysikaalisiin ominaisuuksiin ja niiden mittaamiin fysiologisiin ilmiöhin tavoitellaan verenpaineen mittausmenetelmien toiminnan syvällistä ymmärrystä. Keskeisessä osassa väitöskirjaa ovat kliiniset kokeet, joiden avulla osoitetaan teknologioiden kyvykkyys ja luotettavuus.
Viestintä