Väitös (sosiologia): VTM Emma Lamberg

13.1.2023 klo 12.00 - 16.00
VTM Emma Lamberg esittää väitöskirjansa ”Becoming Workers: How Young Women Negotiate Their Imagined Futures in the Finnish Work Society” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 13.1.2023 klo 12. (Turun yliopisto, Publicum, Pub 2 -luentosali, Assistentinkatu 7, Turku).

Vastaväittäjänä toimii Dr Christina Scharff (King's College London, Iso-Britannia) ja kustoksena professori Suvi Salmenniemi (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on sosiologia.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9086-3 (kopioi linkki selaimeen)

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Tutkimus avaa koulutuksesta valmistuvien nuorten naisten työelämää koskevia odotuksia ja huolia

Vaikka työelämä on viime vuosikymmeninä muuttunut monin tavoin, suomalainen yhteiskunta rakentuu yhä voimakkaasti palkkatyölle ja työ on keskeinen tapa osallistua yhteiskuntaan. Siksi VTM Emma Lamberg selvittää sosiologian alan väitöstutkimuksessaan, miten nuoret koulutuksen aikana kasvavat työntekijöiksi neuvottelemalla palkkatyöhön ja työntekijyyteen yhteiskunnassamme liitettyjä ihanteita, arvoja ja vaatimuksia. Lisäksi hän kysyy, miten työelämän sukupuolittuneet käytännöt, odotukset ja eriarvoisuudet vaikuttavat nuorten tulevaisuuskuviin.

Tutkimus paikantuu sukupuolen, työn ja kulttuurin sosiologian sekä nuorisotutkimuksen risteykseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kiinnittyy laajasti sukupuolta, työtä ja minuutta jälkiteollisessa ja postfeministisessa yhteiskunnallisessa kontekstissa käsitteleviin keskusteluihin. Tutkimuksen aineisto koostuu vuosina 2017 ja 2018 kerätyistä haastatteluista 39 nuoren naisen kanssa. Tutkimuksen osallistujat opiskelivat kahdella koulutusalalla ja -tasolla: sosiaali- ja terveysalan ammatillisessa koulutuksessa toisella asteella ja media- ja viestintäalan koulutuksessa ammattikorkeakouluissa kolmannella asteella.

Valottamalla ristiin kahta alaa tutkimus osoittaa, että työ ei ole haastatelluille nuorille naisille vain tapa hankkia toimeentuloa, vaan työ näyttäytyy reittinä itsen toteuttamiseen ja omien arvojen mukaiseen elämään. Tutkimus havainnollistaa, kuinka kulttuurisesti jaetut tunnesäännöt jäsentävät nuorten naisten käsityksiä työetiikasta ja ohjaavat lähestymään työtä mielihyvän ja nautinnon lähteenä. Samalla työtä koskevien ihanteiden ja nuorten kohtaaman työmarkkinoiden todellisuuden välillä on alakohtaisia ristiriitoja, jotka keskeisesti jäsentävät nuorten naisten työntekijöiksi kasvamista.