Väitös (lääketieteellinen fysiikka ja tekniikka): FM Samuli Arvola

27.9.2024 klo 12.00 - 16.00
FM Samuli Arvola esittää väitöskirjansa ”Novel bone SPECT-CT methods – Optimization and validation for imaging bone metastases” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 27.09.2024 klo 12.00 (TYKS T-sairaala, Risto Lahesmaa- sali, Hämeentie 11, Turku).

Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/62046861956 (kopioi linkki selaimeen).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Outi Sipilä (HUS Diagnostiikkakeskus) ja kustoksena professori Mika Teräs (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on lääketieteellinen fysiikka ja tekniikka.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9840-1 (kopioi linkki selaimeen).

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Luuston gammakuvaus on sairaaloiden isotooppiosastoilla tehtävä rutiinitutkimus. Sillä arvioidaan luukudoksen aineenvaihduntaa, ja sitä käytetään mm. syövän etäpesäkkeiden toteamiseen. Luuston gammakuvauksissa käytetään yleisesti kahta eri kuvaustekniikkaa: kaksiulotteista tasokuvausta ja kolmiulotteista yksifotoniemissiotomografiaa eli SPECT-kuvausta. SPECT-kuvaukseen liitetään usein tietokonetomografiakuvaus, jolloin saadaan SPECT-TT kuvaus. Kaikki kuvaukset tehdään gammakameraksi kutsutulla laitteella.

Viime vuosina kerääntynyt tutkimustieto on osoittanut, että SPECT-TT on diagnostisesti luotettavampi kuin tasokuvaus. Siten on odotettavissa, että SPECT-TT:stä tulee luuston gammakuvauksen uusi rutiinimenetelmä lähitulevaisuudessa, ja tasokuvauksista luovutaan. Tähän liittyy kuitenkin kaksi ongelmaa. Ensimmäiseksi, koko kehon SPECT-TT:n kuvausaika on tyypillisesti ollut pitkä, noin 50 minuuttia, ja toiseksi, SPECT-TT:n tulkinta on tasokuvaa monimutkaisempaa. SPECT-TT:n kehitys on viime vuosina ollut nopeaa, ja saataville on tullut uusia menetelmiä, joilla nämä ongelmat voidaan teoriassa ratkaista. Tieteellinen käytännön näyttö näiden uusien menetelmien luotettavuudesta on kuitenkin vähäistä.

Tässä väitöskirjatyössä optimoitiin ja validoitiin kolme uutta SPECT-TT-menetelmää: digitaalinen gammakamera, lasketut tasokuvat ja kvantitatiivinen SPECT. Digitaalisen gammakameran analogista kameraa parempi tekninen suorituskyky mahdollisti kuvausajan laskemisen 50 minuutista alle 20 minuuttiin, mikä on tärkeää usein kivuista kärsivien syöpäpotilaiden vuoksi. Lasketut tasokuvat puolestaan helpottavat siirtymää koko kehon tasokuvauksesta SPECT-TT-kuvaukseen. Ne muodostetaan kolmiulotteisesta SPECT-TT-kuvauksesta laskennallisesti ilman lisäkuvausta ja vastaavat tulkittavuudeltaan perinteistä kaksiulotteista tasokuvausta. Kvantitatiivinen SPECT mahdollistaa luukudoksen aineenvaihdunnan numeerisen määrityksen, mikä on hyödyllistä etenkin syöpäpotilaiden seurantatutkimuksissa.
Viestintä