Väitös (kulttuurihistoria): FM Marika Ahonen

Aika

28.9.2024 klo 12.00 - 16.00
FM Marika Ahonen esittää väitöskirjansa ”The Storyteller of the Possible: Music and Narrative Ethics of Singer-Songwriter Christina Rosenvinge” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 28.09.2024 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Aava-sali, Arcanuminkuja 1, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Sarah Hill (Oxfordin yliopisto, Englanti) ja kustoksena rehtori, professori Marjo Kaartinen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on kulttuurihistoria.

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Marika Ahosen väitöskirja tutkii populaarimusiikin eettisiä mahdollisuuksia historiassa espanjalaisen laulaja-lauluntekijä Christina Rosenvingen tekijyyden ja teosten kautta 1980-luvun alusta 2020-luvulle. Tutkimuksessa pohditaan kysymystä siitä, miten populaarimusiikin piirissä kertomukset merkityksellistyvät etiikan näkökulmasta ja minkälainen rooli artistilla on tässä prosessissa tietyn ajan ja paikan kontekstissa. Rosenvinge on toiminut muusikkona erityisesti Espanjassa, mutta myös Yhdysvalloissa sekä esiintynyt eri puolilla Latinalaista Amerikkaa läpi uransa.

Väitöskirja tarkastelee eritoten Rosenvingen musiikkia, julkaistusta muistelmasta ja lyhyestä monologista koostuvia kirjoituksia, sekä Ahosen tekemiä haastatteluja Rosenvingen kanssa, mutta myös muuta lähdeaineistoa laajasti lehtijutuista musiikkivideoihin. Väitöskirja yhdistää eritoten kulttuurihistorian, hermeneuttisen narratiivisen etiikan ja feministisen tutkimuksen lähestymistapoja. Tarkasteltaessa historiallista subjektia erityisyydessään kokonaisvaltaisesti etiikan näkökulmasta ehdotetaan/käytetään analyysin työkaluna kolmiosaista jakoa historiallisuus, yhteisöllisyys ja ruumiillisuus.

Väitöskirja tuo uutta tietoa populaarimusiikin historiaan ennen tutkimattomasta artistista sekä pohtii populaarimusiikin etiikkaa uudella tavalla mahdollisen käsitteeseen kiinnitettynä. Etiikka ymmärretään väitöskirjassa merkityksiä luovana käytäntönä, joka punoutuu mahdollisen käsitteeseen. Teoksia tutkittaessa tämä tarkoittaa sitä, että kertomukset, jotka ehdottavat uusia näkökulmia ja toimintatapoja laajentavat ymmärrystämme itsestämme ja ympäristöstämme, ja siten käsitystämme mahdollisesta. Yksittäistä tekijää ja tämän teoksia tutkimalla väitöskirja korostaa eettisten ilmiöiden ja niihin liittyvien kysymysten ainutlaatuisuuden luonnetta: etiikan tutkiminen mahdollisen kautta ymmärrettynä toteutuukin erityisyyden ja kokonaisvaltaisuuden tarkastelun ristivedossa.
Viestintä