Väitös (kliiniset neurotieteet): LL Dan Laukka

LL Dan Laukka esittää väitöskirjansa ”Intracranial Aneurysms in Patients with Kawasaki Disease or Thoracic Aortic Aneurysms” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 13.1.2023 klo 12. (Tyks, T-sairaala, Johan Haartman -luentosali, Hämeentie 11, Turku).

Yleisön on mahdollista seurata väitöstä etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/66900583827 (kopioi linkki selaimeen).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Timo Koivisto (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Jaakko Rinne (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on kliiniset neurotieteet.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9125-9 (kopioi linkki selaimeen).

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Väitöskirjatyössäni selvitettiin lapsuudessa sairastetun Kawasakin taudin yhteyttä aivovaltimopullistumiin ja valkean aineen muutoksiin aikuisiässä, sekä aivovaltimopullistumien yhteyttä rinta-aortan laajentumiin.

Vuotamattomien aivovaltimopullistumien esiintyvyys normaaliväestössä on noin 3 % ja vain pieni osa aivovaltimopullistumista repeää elämän aikana. Vuotaneeseen aivovaltimopullistumaan liittyy merkittävä kuolleisuus ja suurin osa vuodoista kohdistuu työikäiseen väestöön. Aivovaltimopullistuman syntymekanismi on osittain tuntematon.

Kawasakin tautiin ei vaikuttaisi liittyvän lisääntynyttä riskiä aivovaltimopullistumille aikuisiässä, mutta Kawasakin taudin sairastaneilla todettiin olevan enemmän aivojen valkean aineen muutoksia kontrolliryhmään verrattuna.

Kawasakin tauti on verisuonitulehdustauti, jota esiintyy erityisesti pienillä lapsilla. Kawasakin tautiin liittyy riski sepelvaltimosuonten laajentumilla, joiden ilmaantumista voidaan vähentää lääkehoidolla. Kawasakin taudin mahdollisia keskushermostovaikutuksia on tutkittu vähän. Tutkimuksessamme suoritimme aivojen- ja aivoverisuonten magneettikuvauksen 40 tutkittavalle, jotka olivat sairastaneet Kawasakin taudin lapsuudessa ja olivat tutkimushetkellä iältään vähintään 25-vuotiaita.

Yhdelläkään tutkittavalla ei todettu aivovaltimopullistumia, mutta havaitsimme, että Kawasakin taudin sairastaneilla tutkittavilla oli runsaammin aivojen valkean aineen muutoksia kontrolliryhmään verrattuna. Aivojen valkean aineen muutokset ajatellaan liittyvän aivojen pienten suonten tautiin ja tutkimuksemme antaa uudenlaista tietoa siitä, että Kawasakin taudilla on vaikutuksia myös aivoverisuonten tasolla. Kawasakin tautiin ei kuitenkaan vaikuttaisi liittyvän suurentunutta riskiä aivovaltimopullistumiin aikuisiällä.

Rinta-aortan laajentumia tai pullistumia todettiin 20 %:lla henkilöistä, joilla oli myös aivovaltimopullistuma. Luku on huomattavasti suurempi verrattuna normaaliväestössä raportoituihin lukuihin.

Aivovaltimopullistumilla ja rinta-aortan laajentumilla on samankaltaisia riskitekijöitä. Aiemmissa tutkimuksissa on ollut viitteitä siitä, että aivovaltimopullistumien esiintyvyys on suurentunut henkilöillä, joilla on vatsa-aortan laajentumia. Rinta-aortan laajentumien esiintyvyyttä aivovaltimopullistumapotilailla on kuitenkin tutkittu vähän.

Tutkimuksessamme mittasimme aivovaltimopullistumapotilailta rinta-aortan läpimittoja tietokonetomografia tai magneettikuvaustutkimuksista. Vertasimme mittaustuloksia aiemmin raportoituihin rinta-aortan läpimittojen raja-arvoihin normaaliväestössä. Aineistossamme 20 %:lla aivovaltimopullistumapotilaalla todettiin rinta-aortan laajentumia tai pullistumia, kun normaaliväestössä rinta-aortan laajentumien esiintyvyyden on raportoitu olevan alle 3 %. Tutkimuksemme antaa viitettä siitä, että aivovaltimopullistumat ovat yhteydessä suurentuneeseen riskiin rinta-aortan laajentumille.

Viestintä