Väitös (kasvatustiede): KM Outi Lietzén
Aika
6.6.2025 klo 12.15 - 16.15
KM Outi Lietzén esittää väitöskirjansa ”Yhdistelmätutkinto toisen asteen koulutusvalintana ja koulutuspoliittisena kysymyksenä” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 6.6.2025 klo 12.15 (Turun yliopisto, Quantum, luentosali XVII, Vesilinnantie 5, Turku).
Vastaväittäjänä toimii professori Sonja Kosunen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Heikki Silvennoinen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on kasvatustiede.
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
KM Outi Lietzénin väitöstutkimus kohdistuu toisen asteen tutkintomuotoon, yhdistelmätutkintoon, jossa opiskelija suorittaa samanaikaisesti ammatillisen perustutkinnon, ylioppilastutkinnon ja halutessaan koko lukion oppimäärän. Väitöstutkimuksessa tutkitaan yhdistelmätutkinnon valintaa dualistisella toisella asteella 2010-luvulla ja yhdistelmätutkintoa koulutuspoliittisena kysymyksenä. Väitöstutkimuksen kokoava tavoite on tutkia, miten yhdistelmätutkinto on vastannut sille asetettuihin koulutuspoliittisiin tavoitteisiin. Samalla tutkimus osallistuu laajempaan kansainväliseen keskusteluun siitä, miten toinen aste tulisi organisoida ja millaisia yhteiskunnallisia vaikutuksia erilaisilla organisointitavoilla on. Väitöstutkimus rakentuu neljästä osatutkimuksesta, joiden aineistona ovat kaksi opiskelijakyselyä ja koulutuspoliittiset dokumentit vuosilta 1989-2019.
Vaikka koulutusjärjestelmätasolla yhdistelmätutkinto ei merkittävästi ole vaikuttanut toisen asteen organisointiin, joka perustuu ammatillisen ja lukiokoulutukseen vahvaan jakoon, opiskelijatasolla yhdistelmätutkinto kuitenkin näyttää murtaneen toisen asteen dualismia. Vaikka yhdistelmätutkintoa suorittavat opiskelijat ovat vahvemmin ammatillisesti orientoituneita, yhdistelmätutkinto on opiskelijoilla tietoinen valinta yhdistää sekä käytännölliset ammattiopinnot että teoreettiset lukio-opinnot. Erityisen hyödyllisenä yhdistelmätutkintoa pidetään jatko-opintojen näkökulmasta. Yhdistelmätutkinto näyttäytyy tämän väitöstutkimuksen perusteella myös ammatillisen koulutuksen sisäisenä erityisreittinä, jonka avulla korkeakoulutettujen vanhempien ammatillisesti orientoituneet lapset pystyvät varmistamaan laajat jatkokoulutusmahdollisuudet.
Väitöstutkimuksen perusteella esitetään, että nuoret hyötyisivät nykyistä löyhempään jakoon perustuvasta toisen asteen järjestelmästä. Tämä mahdollistaisi paremmin harkittujen koulutuspäätösten tekemisen ja laajentaisi sitä, mitä nuoret näkevät itselleen mahdollisena.
Vastaväittäjänä toimii professori Sonja Kosunen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Heikki Silvennoinen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on kasvatustiede.
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
KM Outi Lietzénin väitöstutkimus kohdistuu toisen asteen tutkintomuotoon, yhdistelmätutkintoon, jossa opiskelija suorittaa samanaikaisesti ammatillisen perustutkinnon, ylioppilastutkinnon ja halutessaan koko lukion oppimäärän. Väitöstutkimuksessa tutkitaan yhdistelmätutkinnon valintaa dualistisella toisella asteella 2010-luvulla ja yhdistelmätutkintoa koulutuspoliittisena kysymyksenä. Väitöstutkimuksen kokoava tavoite on tutkia, miten yhdistelmätutkinto on vastannut sille asetettuihin koulutuspoliittisiin tavoitteisiin. Samalla tutkimus osallistuu laajempaan kansainväliseen keskusteluun siitä, miten toinen aste tulisi organisoida ja millaisia yhteiskunnallisia vaikutuksia erilaisilla organisointitavoilla on. Väitöstutkimus rakentuu neljästä osatutkimuksesta, joiden aineistona ovat kaksi opiskelijakyselyä ja koulutuspoliittiset dokumentit vuosilta 1989-2019.
Vaikka koulutusjärjestelmätasolla yhdistelmätutkinto ei merkittävästi ole vaikuttanut toisen asteen organisointiin, joka perustuu ammatillisen ja lukiokoulutukseen vahvaan jakoon, opiskelijatasolla yhdistelmätutkinto kuitenkin näyttää murtaneen toisen asteen dualismia. Vaikka yhdistelmätutkintoa suorittavat opiskelijat ovat vahvemmin ammatillisesti orientoituneita, yhdistelmätutkinto on opiskelijoilla tietoinen valinta yhdistää sekä käytännölliset ammattiopinnot että teoreettiset lukio-opinnot. Erityisen hyödyllisenä yhdistelmätutkintoa pidetään jatko-opintojen näkökulmasta. Yhdistelmätutkinto näyttäytyy tämän väitöstutkimuksen perusteella myös ammatillisen koulutuksen sisäisenä erityisreittinä, jonka avulla korkeakoulutettujen vanhempien ammatillisesti orientoituneet lapset pystyvät varmistamaan laajat jatkokoulutusmahdollisuudet.
Väitöstutkimuksen perusteella esitetään, että nuoret hyötyisivät nykyistä löyhempään jakoon perustuvasta toisen asteen järjestelmästä. Tämä mahdollistaisi paremmin harkittujen koulutuspäätösten tekemisen ja laajentaisi sitä, mitä nuoret näkevät itselleen mahdollisena.
Viestintä