Väitös (kasvatustiede): KM Iida Kiesi

Aika

25.10.2024 klo 12.00 - 16.00
KM Iida Kiesi esittää väitöskirjansa ”Koulutusliiketoimintaverkosto ja julkisen peruskoulutuksen pehmeä yksityistäminen Suomessa” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 25.10.2024 klo 12.00 (Turun yliopisto, Educarium, Edu1, Assistentinkatu 5, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Maija Korhonen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Piia Seppänen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on kasvatustiede.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9900-2 (kopioi linkki selaimeen).

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

KM Iida Kiesin väitöstutkimus tarkastelee peruskoulutukseen kytkeytyvää koulutusliiketoimintaa Suomessa.

Turun yliopiston Koulutuspolitiikan, elinikäisen oppimisen ja vertailevan koulutustutkimuksen KEVEKO-tohtoriohjelman väitöskirjatutkija Iida Kiesi tutki väitöskirjassaan millainen koulutusliiketoimintaverkosto Suomessa on ja analysoi tämän verkoston ja julkisen peruskoulun suhdetta. Yksityisten toimijoiden osallisuus julkiseen koulutukseen ei ole uusi ilmiö, mutta toimijoiden määrä on kasvanut 2010-luvulla niin globaalisti kuin Suomessakin.

Kiesin artikkeliväitöskirja koostui kolmesta osatutkimuksesta ja yhteenveto-osuudesta. Osatutkimuksien aineistona oli koulutusliiketoimijoiden haastatteluita, koulutusliiketoimijoiden koronan aikana tuottamia internetdokumentteja (blogipostaukset, uutiskirjeet, kotisivut ja raportit) sekä koulutusalan yritysten kaupparekisteritietoja. Aineistoja analysoitiin verkostoetnografian metodologialla.

Tutkimus osoittaa, että koulutusliiketoiminta on Suomessa verkottunutta toimintaa, jossa koulutusliiketoimijat, mukaan lukien valtio, työskentelevät yhdessä edistääkseen tavoitteitaan. Koulutusliiketoimintaverkostot tavoittelevat koulutusliiketoiminnan edellytysten helpottamista Suomen julkisessa koulutusjärjestelmässä sekä suomalaisten koulutustuotteiden vientiä ulkomaille. Tutkimustulokset alleviivaavat, että yksityiset toimijat eivät pyri poistamaan julkista koulutusta tai kilpailemaan sen kanssa vaan toivovat, että Suomen julkinen koulu muuttuu koulutusliiketoiminnalle edullisemmaksi: digitaalisemmaksi, avoimemmaksi tuotekehittelyyn sekä ponnahduslaudaksi globaaliin myyntiin.

Osatutkimuksia yhdistävän analyysin perusteella esitetään, että Suomen koulutusliiketoimintaverkoston toiminta on osoitus suomalaisen julkisen koulutuksen pehmeästä yksityistämisestä. Pehmeän yksityistämisen käsite on osuva kuvaamaan sitä, miten suomalainen peruskoulujärjestelmä on edelleen julkinen, mutta yksityinen sektori tulee koulutusliiketoimintaverkoston myötä osaksi koulutuspolitiikan prosesseja.
Viestintä