Väitös (kasvatustiede): FM Kaisa Korpinen

Aika

5.12.2024 klo 12.00 - 16.00
FM Kaisa Korpinen esittää väitöskirjansa ”Dancing Language Education: An Embodied Approach in Early Language Teaching and Learning” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa torstaina 5.12.2024 klo 12.00 (Turun yliopisto, Educarium, Edu1-luentosali, Assistentinkatu 5, Turku).

Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/69680881558 (meeting ID: 696 8088 1558, pääsykoodi: 603731; kopioi linkki selaimeen).

Vastaväittäjänä toimivat professori Karita Mård-Miettinen (Jyväskylän yliopisto) sekä apulaisprofessori Kerry Chappell (Exeterin yliopisto, Yhdistynyt kuningaskunta). Kustoksena toimii professori emerita Heini-Marja Pakula (Turun yliopisto). Tilaisuus on englannin- ja suomenkielinen. Väitöksen alana on kasvatustiede.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9958-3 (kopioi linkki selaimeen).

***

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

FM Kaisa Korpinen tarkastelee väitöstutkimuksessaan, kuinka tanssia voi yhdistää varhaiseen kielenopetukseen, ja kuinka tämän voi ymmärtää kehollisena lähestymistapana kielen opettamiseen ja oppimiseen. Kieli- ja tanssikasvatuksen tutkimuksen rajapinnoille sijoittuva väitöskirja kehittää ja käsitteellistää kielen ja tanssin yhdistäviä opetuskäytänteitä peruskoulun alaluokkien kieltenopetukseen.

Kieltä ja tanssia integroivien käytänteiden moniammatillinen yhteiskehittäminen tarkoitti oppiainerajojen ylittämistä niin opetuksessa kuin tiimissäkin. Nämä käytänteet kutsuivat lapsia kokeilemaan vaihtoehtoisia viestintätapoja ja mahdollistivat vuorovaikutuksen ylläpitämisen jopa koronaviruspandemian aikaisessa lähiopetuksessa. Ne myös kannustivat lapsia tutkimaan kieltä koko keholla ja luovassa yhteistoiminnassa monipuolistaen heidän mahdollisuuksiaan osallistua toimintaan.

Tutkimuksen opetuskokeilussa toista kotimaista kieltä opetettiin ensimmäisen ja toisen luokan oppilaille sisällyttämällä tanssia opetukseen. Kokonainen vuosiluokka osallistui kokeiluun osana lukujärjestyksen ruotsin tunteja kahtena lukuvuotena. Korpinen suunnitteli ja toteutti oppitunnit yhdessä tanssin- ja luokanopettajien kanssa. Aineisto koostuu oppituntien ja tiimin kokousten tallenteista ja reflektointiaineistosta. Tutkimuksessa hyödynnettiin muun muassa taideperustaisen tutkimuksen monipuolisia ilmaisutapoja kuten sarjakuvia kehollisen kielenopetuksen sekä sen haasteiden ja mahdollisuuksien analysoimiseksi ja havainnollistamiseksi.

Kielen ja tanssin yhdistelmä laajentaa kehollisuuden osuutta varhaisessa kielen opettamisessa ja oppimisessa ja tukee lasten kielenoppimista heille ominaisella tavalla. Näiden mahdollisuuksien valjastamiseksi kehollinen kielenoppiminen tulisi aloittaa varhain. Moniammatillinen, sektorirajat ylittävä yhteistyö kehittää opettajien ammatillista osaamista tarjoamalla tulokohdan keholliseen, taideperustaiseen kielenopetukseen alkuopetuksessa. Opetuskäytänteiden vakiinnuttamiseksi tarvitaan lisää tutkimusta aiheesta.
Viestintä