Väitös (kansanterveystiede): TtM Susanna Friman
Aika
25.4.2025 klo 12.00 - 16.00
TtM Susanna Friman esittää väitöskirjansa ”Laatujohtaminen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän muutoksessa” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 25.4.2025 klo 12.00 (Turun yliopisto, Calonia, Cal1-luentosali, Caloniankuja 3, Turku).
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://echo360.org.uk/section/ca45ba1b-c0a9-4c4f-bb38-27296ecd714a/public (kopioi linkki selaimeen).
Vastaväittäjänä toimii professori Harri Jalonen (Vaasan yliopisto) ja kustoksena professori Tuija Ikonen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on kansanterveystiede.
Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-02-0067-1 (kopioi linkki selaimeen).
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
Tutkimus osoitti, että laadunhallinnan kokonaisuus ja laatujohtamisen hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden johtamisessa, yhteistyön edistämisessä eri toimijoiden kanssa sekä osana muutosten hallintaa oli varsin hajanaista ja kehittymätöntä. Erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon yhdyspinnoilla tapahtuvan yhteisen asiakasprosessin arvioinnin sekä laadun parantamisen koettiin olevan vähäistä. Organisaatioiden ostopalvelujen laadunarviointi oli vaihtelevaa, ja se koettiin haasteelliseksi toteuttaa ilman yhtenäistä kansallista ohjausta ja arviointikriteeristöä.
Laadunhallinnan menettelyjä oli kuitenkin eri asteisesti hyödynnetty tutkimusorganisaatioissa, mikä joltain osin voi selittyä sektoria vahvasti ohjaavalla lainsäädännöllä, tarpeella hillitä toiminnan kustannuksia sekä ihmiselle tuotettavien palvelujen luonteella. Tietojohtamisen menettelyiden kehittymättömyys vaikutti kuitenkin olevan jonkin asteinen este ajantasaisen ja kattavan laatutiedon hyödyntämiselle.
Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiopyrkimyksiä tai -suunnitelmia ei tullut tutkimusorganisaatioissa esiin, mikä oli huomattava puute palvelujärjestelmäuudistuksen ollessa tuloillaan.
Huomion arvoiseksi havainnoksi nousi myös se, että kolmannen sektorin toimijoita tunnistettiin yhteistyökumppaneiksi palvelutuotannossa, mutta yksityistä sektoria ei mainittu yhteistyökumppanina, vaikka sillä on merkittävä rooli sote-sektorin palvelutuotannossa.
Laadun johtamisen tärkeys nousi esiin jokaisessa tutkimusvaiheessa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella strategisen johtamisen tasolla laadun ja laadunhallinnan arvottaminen vaikuttaa koko organisaation ymmärrykseen laadun tärkeydestä ja arvosta. Taktisen tason johtamisessa kommunikatiivisella johtamistyylillä on tärkeä rooli laadunhallinnan sanoittamisessa henkilöstölle. Toiminnallisella tasolla johtamisen tulisi tukea ja osallistaa henkilöstöä laadunhallintaan. Tietopohjaisen johtamisen nähdään tukevan näitä kaikkia johtamisen tasoja.
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://echo360.org.uk/section/ca45ba1b-c0a9-4c4f-bb38-27296ecd714a/public (kopioi linkki selaimeen).
Vastaväittäjänä toimii professori Harri Jalonen (Vaasan yliopisto) ja kustoksena professori Tuija Ikonen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on kansanterveystiede.
Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-02-0067-1 (kopioi linkki selaimeen).
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
Tutkimus osoitti, että laadunhallinnan kokonaisuus ja laatujohtamisen hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden johtamisessa, yhteistyön edistämisessä eri toimijoiden kanssa sekä osana muutosten hallintaa oli varsin hajanaista ja kehittymätöntä. Erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon yhdyspinnoilla tapahtuvan yhteisen asiakasprosessin arvioinnin sekä laadun parantamisen koettiin olevan vähäistä. Organisaatioiden ostopalvelujen laadunarviointi oli vaihtelevaa, ja se koettiin haasteelliseksi toteuttaa ilman yhtenäistä kansallista ohjausta ja arviointikriteeristöä.
Laadunhallinnan menettelyjä oli kuitenkin eri asteisesti hyödynnetty tutkimusorganisaatioissa, mikä joltain osin voi selittyä sektoria vahvasti ohjaavalla lainsäädännöllä, tarpeella hillitä toiminnan kustannuksia sekä ihmiselle tuotettavien palvelujen luonteella. Tietojohtamisen menettelyiden kehittymättömyys vaikutti kuitenkin olevan jonkin asteinen este ajantasaisen ja kattavan laatutiedon hyödyntämiselle.
Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiopyrkimyksiä tai -suunnitelmia ei tullut tutkimusorganisaatioissa esiin, mikä oli huomattava puute palvelujärjestelmäuudistuksen ollessa tuloillaan.
Huomion arvoiseksi havainnoksi nousi myös se, että kolmannen sektorin toimijoita tunnistettiin yhteistyökumppaneiksi palvelutuotannossa, mutta yksityistä sektoria ei mainittu yhteistyökumppanina, vaikka sillä on merkittävä rooli sote-sektorin palvelutuotannossa.
Laadun johtamisen tärkeys nousi esiin jokaisessa tutkimusvaiheessa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella strategisen johtamisen tasolla laadun ja laadunhallinnan arvottaminen vaikuttaa koko organisaation ymmärrykseen laadun tärkeydestä ja arvosta. Taktisen tason johtamisessa kommunikatiivisella johtamistyylillä on tärkeä rooli laadunhallinnan sanoittamisessa henkilöstölle. Toiminnallisella tasolla johtamisen tulisi tukea ja osallistaa henkilöstöä laadunhallintaan. Tietopohjaisen johtamisen nähdään tukevan näitä kaikkia johtamisen tasoja.
Viestintä