Väitös (johtaminen ja organisointi): KTM, TtM Heidi Korin

KTM, TtM Heidi Korin esittää väitöskirjansa ”Käytännön strategiatyön rakentuminen jatkumona: Reflektoimisen mahdollistamaa oppimista sosiaali- ja terveydenhuolto-organisaatioissa” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 08.11.2024 klo 12.00 (Turun yliopisto, Porin yliopistokeskus, auditorio 125, Pohjoisranta 11, 28100 Pori).

Vastaväittäjänä toimii professori Marko Kohtamäki (Vaasan yliopisto) ja kustoksena TkT Kirsi Liikamaa (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on johtaminen ja organisointi.

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Väitöstutkimuksessa tarkasteltiin käytännön strategiatyötä jatkumona julkisissa sosiaali- ja terveydenhuolto-organisaatioissa. Sosiaali- ja terveydenhuolto on toimintaympäristönä monimutkainen, sillä eri sidosryhmillä on organisaatioiden toiminnalle moninaisia odotuksia ja tavoitteita. Käytännön strategiatyö tapahtuu julkisissa sosiaali- ja terveydenhuolto-organisaatioissa osana ympäröivää yhteiskuntaa, toimintaympäristön arvojen ja poliittisten valintojen ohjatessa toimintaa.

Tutkimus korostaa oppimisen ja yhteisen reflektoimisen merkitystä käytännön strategiatyölle. Vaikka mielenkiinto strategiatyössä suuntaa usein tulevaan, tutkimuksen tulosten mukaan arjen jatkumossa käytännön strategiatyö nojaa menneeseen. Strategiatyö ei toistuvissa strategiaprosesseissa ala puhtaalta pöydältä, vaan taustalla on aina toimijoiden ja organisaation toimintatapoihin juurtunut aiempi kokemus. Tämän myötä mennyt strategiatyö ohjaa organisaation tulevaa strategiatyötä. Tutkimus osoittaa, että yksilön reflektoidessa käytännön strategiatyötä yksin tai yhdessä muiden kanssa mahdollistuu yksilön ja ryhmän oppiminen. Kun yhdessä opittu viedään toimintaan ja opittu juurtuu osaksi organisaation strategiatyötä, tapahtuu organisaation oppimista ja strategiatyöstä rakentuu jatkumo.

Tutkimus osoittaa myös, että käytännön strategiatyöhön osallistuminen tuo osaamista, jota ei opita oppikirjoista tai johtamisteorioihin perehtymällä. Tutkimuksen tulosten mukaan strategiatoimijoiden ammatillinen, vuorovaikutteinen ja välineellinen kyvykkyys osallistua käytännön strategiatyöhön syvenee asteittain toimintaan osallistumisen kautta. Tämän myötä tutkimuksen tulokset auttavat käytännön strategiatoimijoita ymmärtämään sekä organisaation toimijoiden erilaisia tapoja osallistua että heidän osallistumattomuuttaan strategiatyöhön.

Tutkimuksen mukaan käytännön strategiatyön jatkumossa merkityksellistä on oppiminen strategiatoimijaksi, aiempien kokemuksien hyödyntäminen ja yhteinen pysähtyminen strategiatyön äärelle. Käytännön strategiatyössä tulisikin kiinnittää huomiota menneeseen strategiatyöhön ja mahdollistaa yhteinen pohdinta ja oppiminen.
Viestintä