Väitös (hoitotiede): TtM Niina Glerean

TtM Niina Glerean esittää väitöskirjansa ”The Perception of the Nursing Profession among Nursing Applicants. Assessment and Promotion of the Perception Using a 360°Virtual Learning Environment” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 31.01.2025 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina C, Osmo Järvi -sali, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://echo360.org.uk/section/519b58b7-1b44-4233-852e-e78dc57aaa07/public (kopioi linkki selaimeen).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Satu Elo (Oulun ammattikorkeakoulu) ja kustoksena professori Elina Haavisto (Tampereen yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on hoitotiede.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9982-8 (kopioi linkki selaimeen).

***

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Käsitykset sairaanhoitajan työstä ohjaavat nuorten ja sairaanhoitajakoulutukseen pyrkivien uravalintaa sairaanhoitajaksi. Väärä käsitys sairaanhoitajan ammatista voi johtaa epäonnistuneisiin uravalintoihin, opintojen keskeytymiseen ja jopa alanvaihtoon.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata nuorten ja sairaanhoitajakoulutukseen pyrkivien käsityksiä sairaanhoitajan ammatista ja tunnistaa tekijöitä, jotka vaikuttavat käsityksiin. Lisäksi tutkimuksessa oli tarkoituksena kehittää objektiivinen Käsitys sairaanhoitajan ammatista -mittari käsitysten mittaamiseen osana kansallista sairaanhoitajakoulutuksen valintakoetta sekä virtuaaliteknologiaa hyödyntävä 360°oppimisympäristö, jonka tarkoituksena oli antaa oikeaa tietoa sairaanhoitajan työstä sairaanhoitajakoulutukseen pyrkiville. Lopuksi tutkimuksessa tarkasteltiin 360°virtuaalisen oppimisympäristön käytön vaikutusta sairaanhoitajakoulutukseen pyrkivien käsityksiin sairaanhoitajan työstä.

Tulokset osoittavat, että käsitys sairaanhoitajan työstä muodostuu sairaanhoitajan työn sisällöstä, työn luonteesta, sairaanhoitajan urasta ja sairaanhoitajalta vaadittavista ominaisuuksista. Nuorilla ja sairaanhoitajakoulutukseen pyrkivillä on vääriä käsityksiä sairaanhoitajan ammatista ja esimerkiksi sairaanhoitajan työn sisältöä, ammatin itsenäisyyttä, akateemisia vaatimuksia tai urapolkuja sairaanhoitajan työssä ei täysin tunnistettu. Nuorten ja sairaanhoitajakoulutukseen pyrkivien käsityksiin sairaanhoitajan ammatista vaikuttivat henkilökohtaiset tekijät, perhe, ystävät, media, opinto-ohjaus sekä sairaanhoitajilta saatu tieto. Tulosten mukaan käsityksiin voidaan vaikuttaa 360°virtuaalisen oppimisympäristön avulla.

Tutkimus tuotti uutta tietoa nuorten ja koulutukseen pyrkivien käsityksistä sairaanhoitajan ammatista, opiskelijavalintamenetelmistä sekä 360°virtuaalisen oppimisympäristön kehittämisestä. Tuloksia voidaan hyödyntää sairaanhoitajakoulutuksen ja ammatin vetovoimaisuuden edistämisessä sekä nuorten uravalintojen tukemisessa.
Viestintä