Väitös (hoitotiede): TtM Minna Laiti
Aika
2.2.2024 klo 12.00 - 16.00
TtM Minna Laiti esittää väitöskirjansa ”Towards LGBTQ+ inclusive junior high school nursing – Development of a theoretical model” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 02.02.2024 klo 12.00 (Turun yliopisto, Educarium, Edu2-luentosali, Assistentinkatu 5, Turku).
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://echo360.org.uk/section/f8463951-9bf6-4ce6-8b76-092285a2a2c2/public
Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Jari Kylmä (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Sanna Salanterä (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on hoitotiede.
Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9563-9
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
Kouluterveydenhoito on terveyspalvelu, jonka tarkoituksena on tukea nuorten yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä edistää terveyttä ja hyvinvointia yhdenvertaisesti huomioiden myös seksuaalisuuden ja sukupuolen osa-alueet. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien nuorten eli sateenkaarinuorten kohdalla terveyspalveluiden yhdenvertaisuus ei aina toteudu, sillä ammattilaisten tiedot ja taidot seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta voivat olla puutteelliset, eikä ammattilaisilla ole mahdollisuuksia saada koulutusta moninaisuudesta. Lisäksi sateenkaarinuorten terveys ja hyvinvointi ovat Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan heikommalla tasolla verrattuna heidän ikätovereihinsa.
Tutkimuksessa kehitettiin teoreettinen malli, joka kuvaa sateenkaari-inklusiivista yläkoulun kouluterveydenhoitoa. Tutkimus koostui kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa kuvattiin integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla sateenkaarinuorten kohtaamista perusterveydenhuollossa sekä heteronormatiivisuuden ja moninaisuutta tunnistavan hoidon elementtejä. Toisessa osassa kuvattiin suomalaisten sateenkaarinuorten kokemuksia yläkoulun kouluterveydenhoidossa. Kolmannessa osassa selvitettiin suomalaisten yläkoulun kouluterveydenhoitajien näkemyksiä sateenkaarinuorten tukemisesta työssään.
Sateenkaari-inklusiivinen yläkoulun kouluterveydenhoito rakentuu terveydenhoitajan monialaisesta tietämyksestä. Se kattaa sateenkaarinuorten kokeman eriarvoisuuden ja sen purkamisen keinot, nuorten oikeudet potilaina ja haavoittuvana vähemmistöryhmänä, näyttöön perustuvan tiedon ja koulutuksen moninaisuudesta, tietoisuuden sateenkaarinuoruuden moniulotteisuudesta sekä nuoren ja terveydenhoitajan välisestä suhteesta.
Tutkimuksessa kehitetty teoreettinen malli on ensimmäinen hoitotieteen malli, jolla voidaan edistää seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden sisällyttämistä osaksi kouluterveydenhoitoa ja siten parantaa hoidon yhdenvertaisuutta. Mallia voidaan myös hyödyntää hoitotyön koulutuksen suunnittelussa, sateenkaari-ihmisten terveyspalveluiden kehittämisessä ja näyttöön perustuvan tiedon muodostamisessa sateenkaari-ihmisten terveydenhoidosta.
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://echo360.org.uk/section/f8463951-9bf6-4ce6-8b76-092285a2a2c2/public
Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Jari Kylmä (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Sanna Salanterä (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on hoitotiede.
Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9563-9
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
Kouluterveydenhoito on terveyspalvelu, jonka tarkoituksena on tukea nuorten yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä edistää terveyttä ja hyvinvointia yhdenvertaisesti huomioiden myös seksuaalisuuden ja sukupuolen osa-alueet. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien nuorten eli sateenkaarinuorten kohdalla terveyspalveluiden yhdenvertaisuus ei aina toteudu, sillä ammattilaisten tiedot ja taidot seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta voivat olla puutteelliset, eikä ammattilaisilla ole mahdollisuuksia saada koulutusta moninaisuudesta. Lisäksi sateenkaarinuorten terveys ja hyvinvointi ovat Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan heikommalla tasolla verrattuna heidän ikätovereihinsa.
Tutkimuksessa kehitettiin teoreettinen malli, joka kuvaa sateenkaari-inklusiivista yläkoulun kouluterveydenhoitoa. Tutkimus koostui kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa kuvattiin integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla sateenkaarinuorten kohtaamista perusterveydenhuollossa sekä heteronormatiivisuuden ja moninaisuutta tunnistavan hoidon elementtejä. Toisessa osassa kuvattiin suomalaisten sateenkaarinuorten kokemuksia yläkoulun kouluterveydenhoidossa. Kolmannessa osassa selvitettiin suomalaisten yläkoulun kouluterveydenhoitajien näkemyksiä sateenkaarinuorten tukemisesta työssään.
Sateenkaari-inklusiivinen yläkoulun kouluterveydenhoito rakentuu terveydenhoitajan monialaisesta tietämyksestä. Se kattaa sateenkaarinuorten kokeman eriarvoisuuden ja sen purkamisen keinot, nuorten oikeudet potilaina ja haavoittuvana vähemmistöryhmänä, näyttöön perustuvan tiedon ja koulutuksen moninaisuudesta, tietoisuuden sateenkaarinuoruuden moniulotteisuudesta sekä nuoren ja terveydenhoitajan välisestä suhteesta.
Tutkimuksessa kehitetty teoreettinen malli on ensimmäinen hoitotieteen malli, jolla voidaan edistää seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden sisällyttämistä osaksi kouluterveydenhoitoa ja siten parantaa hoidon yhdenvertaisuutta. Mallia voidaan myös hyödyntää hoitotyön koulutuksen suunnittelussa, sateenkaari-ihmisten terveyspalveluiden kehittämisessä ja näyttöön perustuvan tiedon muodostamisessa sateenkaari-ihmisten terveydenhoidosta.
Viestintä