Väitös (hoitotiede): TtM Kiki Metsäranta
Aika
15.12.2023 klo 12.00 - 16.00
TtM Kiki Metsäranta esittää väitöskirjansa ”Digital technologies to support mental health among young people” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 15.12.2023 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina A-C, Osmo Järvi -sali, Turku).
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://echo360.org.uk/section/d01d7989-8fec-4909-9931-e54b21958511/public
Vastaväittäjänä toimii professori Eija Paavilainen (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Maritta Välimäki (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on hoitotiede.
Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9498-4
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
Maailmassa joka seitsemäs nuori kärsii mielenterveysongelmista. On arvioitu, että puolet mielenterveysongelmista saa alkunsa ennen 14 vuoden ikää ja kolme neljäsosaa ennen 24 vuoden ikää. Tämä on iso ja vakava ongelma, joka vaikuttaa useiden nuorten hyvinvointiin, oppimiseen, ihmissuhteisiin ja tulevaisuuteen. Nuorten tarvitsemaa tukea ja apua mielenterveydenongelmiin ei ole kuitenkaan riittävästi tarjolla.
Väitöskirjatutkimuksessa kuvattiin, miten digitaalisia teknologioita voidaan käyttää nuorten mielenterveyden tukena. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen ja meta-analyysin avulla selvitettiin virtuaalitodellisuuteen perustuvan intervention tehokkuutta psykiatrisen hoidon erityispalveluissa. Nuorten digitaalisten teknologioiden käyttöä tutkittiin sähköisen päiväkirjan avulla nuorisopsykiatrian poliklinikoilla sekä kaikille suomalaisille nuorille suunnatun verkkopalvelun avulla.
Tutkimuksessa todettiin, että virtuaalitodellisuuteen perustuvan intervention hyödyistä tai haitoista vakavien mielenterveysongelmien hoidossa ei löytynyt laadukasta tutkittua tietoa. Tutkimus osoitti, että suurin käyttäjäryhmä oli tytöt, ja digitaalisia teknologioita käytettiin eniten kouluvuoden aikana ja iltaisin. Nuoret käyttivät digitaalisia teknologioita keskustellakseen mielenterveydestään, henkilökohtaisista asioistaan sekä siitä, miten he näkivät ja kokivat itsensä. Tulosten perusteella voidaan esittää, että digitaalisten teknologioiden avulla on mahdollista auttaa nuoria seuraamaan oireitaan ja kokemuksiaan sekä saamaan tukea silloin, kun he sitä tarvitsevat. Digitaalisia teknologioita voidaan hyödyntää nuorten mielenterveyspalvelujen saatavuuden ja riittävyyden lisäämiseksi.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää digitaalisten teknologioiden kehittämisessä ja käyttöönotossa nuorten mielenterveyden tueksi. On kuitenkin huomioitava nuorten erilaiset mielenterveys- ja sukupuolikohtaiset tarpeet sekä heidän valmiutensa käyttää digitaalista teknologiaa. Digitaalisten teknologioiden vaikuttavuudesta nuorten mielenterveyden tukemiseen tarvitaan lisää tutkimukseen perustuvaa näyttöä.
Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://echo360.org.uk/section/d01d7989-8fec-4909-9931-e54b21958511/public
Vastaväittäjänä toimii professori Eija Paavilainen (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Maritta Välimäki (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on hoitotiede.
Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9498-4
***
Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:
Maailmassa joka seitsemäs nuori kärsii mielenterveysongelmista. On arvioitu, että puolet mielenterveysongelmista saa alkunsa ennen 14 vuoden ikää ja kolme neljäsosaa ennen 24 vuoden ikää. Tämä on iso ja vakava ongelma, joka vaikuttaa useiden nuorten hyvinvointiin, oppimiseen, ihmissuhteisiin ja tulevaisuuteen. Nuorten tarvitsemaa tukea ja apua mielenterveydenongelmiin ei ole kuitenkaan riittävästi tarjolla.
Väitöskirjatutkimuksessa kuvattiin, miten digitaalisia teknologioita voidaan käyttää nuorten mielenterveyden tukena. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen ja meta-analyysin avulla selvitettiin virtuaalitodellisuuteen perustuvan intervention tehokkuutta psykiatrisen hoidon erityispalveluissa. Nuorten digitaalisten teknologioiden käyttöä tutkittiin sähköisen päiväkirjan avulla nuorisopsykiatrian poliklinikoilla sekä kaikille suomalaisille nuorille suunnatun verkkopalvelun avulla.
Tutkimuksessa todettiin, että virtuaalitodellisuuteen perustuvan intervention hyödyistä tai haitoista vakavien mielenterveysongelmien hoidossa ei löytynyt laadukasta tutkittua tietoa. Tutkimus osoitti, että suurin käyttäjäryhmä oli tytöt, ja digitaalisia teknologioita käytettiin eniten kouluvuoden aikana ja iltaisin. Nuoret käyttivät digitaalisia teknologioita keskustellakseen mielenterveydestään, henkilökohtaisista asioistaan sekä siitä, miten he näkivät ja kokivat itsensä. Tulosten perusteella voidaan esittää, että digitaalisten teknologioiden avulla on mahdollista auttaa nuoria seuraamaan oireitaan ja kokemuksiaan sekä saamaan tukea silloin, kun he sitä tarvitsevat. Digitaalisia teknologioita voidaan hyödyntää nuorten mielenterveyspalvelujen saatavuuden ja riittävyyden lisäämiseksi.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää digitaalisten teknologioiden kehittämisessä ja käyttöönotossa nuorten mielenterveyden tueksi. On kuitenkin huomioitava nuorten erilaiset mielenterveys- ja sukupuolikohtaiset tarpeet sekä heidän valmiutensa käyttää digitaalista teknologiaa. Digitaalisten teknologioiden vaikuttavuudesta nuorten mielenterveyden tukemiseen tarvitaan lisää tutkimukseen perustuvaa näyttöä.
Viestintä