Väitös (farmakologia, lääkekehitys ja lääkehoito): FM Sammeli Liikkanen

FM Sammeli Liikkanen esittää väitöskirjansa ”Exploration of digital biomarkers in chronic low back pain and Parkinson’s disease” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 4.8.2023 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina C, Osmo Järvi -sali, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Vastaväittäjänä toimii tohtori Kirsty Bannister (King’s College London, Englanti) ja kustoksena professori Ullamari Pesonen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on farmakologia, lääkekehitys ja lääkehoito.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9344-4 (kopioi linkki selaimeen).

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Arjen älylaitteet, kuten puhelimet ja älykellot, voivat tukea ja parantaa kroonisen kivun ja Parkinsonin taudin hoitoa tulevaisuudessa. Tuore väitöstutkimus osoittaa, että näillä laitteilla voidaan havaita uusia, hoidon kannalta merkittäviä signaaleja eli biomarkkereita.

Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä erityisohjelmistoja että jokapäiväisiä älylaitteita. Löydös on merkittävä: tavalliset älylaitteet voivat auttaa seuraamaan näiden sairauksien oireita.

Kroonista kipua sairastavat potilaat voitiin tunnistaa tarkasti liikedatan perusteella. Tämä mahdollistaa kivun arvioinnin reaaliajassa, mikä mahdollistaa hoidon mukauttamisen yksilöllisesti.

Parkinsonin taudissa kehitettiin keinoälypohjainen malli, joka tunnistaa liikkeen tyypin ennen oireiden analysointia. Tämä tarjoaa uusia mahdollisuuksia taudin seurantaan ja hoitoon.

Tutkimus antaa lisää perusteita ajatukselle, että älylaitteet ja keinoäly voivat tulevaisuudessa tukea kroonisen kivun ja Parkinsonin taudin etäseurantaa ja -hoitoa. Nämä kehitysaskeleet saattavat paitsi edistää potilaiden hoitoa ja elämänlaatua, myös tarjota mahdollisuuksia terveydenhoidon kustannusten säästöön.