Väitös (Euroopan ja maailman historia): PhD Raita Merivirta

13.9.2024 klo 12.00 - 16.00
PhD Raita Merivirta esittää väitöskirjansa ”Kolonialismia ilman siirtomaita? Kulttuurinen kolonialismi ja ”rotu” suomalaisessa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa ja lapsille suunnatuissa lehdissä, 1900–1960” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 13.09.2024 klo 12.00 (Turun yliopisto, Educarium, Edu2, Assistentinkatu 5, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Peter Stadius (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Taina Syrjämaa (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on Euroopan ja maailman historia.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9827-2

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Raita Merivirran väitöskirjassa tutkitaan kulttuurisen kolonialismin, kolonialististen puhetapojen ja rodullistamisen ilmenemistä valituissa suomenkielisissä lapsille ja nuorille suunnatuissa lehdissä ja romaaneissa 1900-luvun alusta 1960-luvun alkuun. Väitöskirjassa pohditaan lisäksi suomalaiseen väitettyyn kolonialistiseen poikkeuksellisuuteen ja viattomuuteen liittyviä käsityksiä sekä suomalaisuuden valkoiseksi ja eurooppalaiseksi rakentamista lasten- ja nuortenkirjoissa.

Tutkimus koostuu viidestä artikkelista ja yhteenveto-osasta. Artikkeleissa tarkastellaan Anni Swanin Australiaan sijoittuvaa kertomusta, kolmea Lappiin sijoittuvaa nuortenromaania sekä Lasten lähetyslehden kuvauksia Owambosta. Lisäksi yksi artikkeli tarkastelee kolonialistisen lastenkirjallisuuden tutkimuksen metodologiaa.

Tutkimus osoittaa, että vanhemmasta suomalaisesta lasten- ja nuortenkirjallisuudesta ja lehdistä löytyy runsaasti tekstejä, joissa esiintyy kulttuurisesta kolonialismista ja tähän kuuluvaa ”rodun” hierarkkista esittämistä. Globaalin etelän kansoja on esitetty vahvasti rodullistetusti ja heidän kulttuurinsa näyttäytyvät yleensä eurooppalaista kulttuuria kehittymättömämpänä. Lappiin sijoittuvissa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa erot ovat valtaosin kulttuurisia ja perinteisen saamelaiskulttuurin kuvataan olevan katoamassa. Maanviljelyksen, kaivostoiminnan, turismin ja asuntolakoulujen kuvataan viitoittavan tietä moderniin ja olevan saamelaisten parhaaksi.

Kolonialistisella kuvauksella on ollut ja on yhä kestäviä vaikutuksia sekä valtaväestön suomalaisten käsityksiin Suomen alkuperäiskansasta ja heidän kulttuuristaan että monista etnisistä vähemmistöistä Suomessa. Lisäksi kolonialistisilla ja rasistisilla kuvauksilla on suuri vaikutus siihen, miten etnisten vähemmistöjen lapset ja nuoret näkevät ja kokevat paikkansa ja kuulumisensa suomalaiseen yhteiskuntaan. Negatiivisella ja vastaavasti positiivisella representaatioilla on suuri merkitys nuoren lukijan identiteettiin. Tämä tutkimus pyrkii avaamaan keskustelua sekä tietoisen että tiedostamattoman rasismin ja kulttuurisen kolonialismin perinteestä Suomessa.
Viestintä