Tiedeilta - Mikä ihmeen kantasolu?

18.9.2024 klo 18.00 - 19.30
Tiedeillat kutsuvat lapset, nuoret ja kaikki tieteestä kiinnostuneet arki-illaksi tieteen pariin!
Illoissa pääsee kuulemaan tutkimuksesta alan tutkijalta ja osallistumaan illan teemaan liittyviin tiedeaktiviteetteihin. Illoissamme on mukana tutkijoita ja teemoja paitsi luonnontieteestä myös yliopiston muista osista ja muilta tieteenaloilta.

Ihmiset ja muut monisoluiset eliöt koostuvat monesta, monesta erilaisesta solutyypistä, jotka kaikki tekevät erilaisia asioita: on lihaksia, jotka liikuttavat meitä, hermosoluja, joiden avulla ajattelemme, ihosoluja, jotka pitävät ulkomaailman ulkona ja meidät sisällä… Mutta mistä nämä kaikki erilaiset solut tulevat? Vastaus löytyy kantasoluista, jotka pystyvät erikoistumaan kaikiksi niiksi erilaisiksi soluiksi, joiden yhteistyö mahdollistaa meidän olemassaolomme.
Kantasoluista meille tulee puhumaan lääketieteen tiedekunnasta Elisa Närvä, joka on tutkinut kantasoluja melkein 20 vuotta. Miten kantasoluja tutkitaan ja kasvatetaan? Miten voidaan valmistaa erilaisia soluja ja miten eri solut voidaan erottaa toisistaan? Voidaanko kantasoluista rakentaa uusia osia ihmiskehoon rikkoutuneiden tilalle? Entä osaavatko tutkijat valmistaa kantasoluja sinun soluistasi?
Aktiviteeteissa päästään esimerkiksi kurkkaamaan mikroskooppiin ja tutkitaan, miltä erilaiset solut läheltä katsottuna näyttävätkään.
Ilta pidetään yliopistonmäen Natura-rakennuksessa salissa XI.

Tiedeillat ovat maksuttomia ja niiden pääkohdeyleisönä ovat lapset ja nuoret. Niihin ovat kuitenkin lämpimästi tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet. Joka kerta paikalla onkin ollut myös aikuisia, niin lastensa mukana kuin itsekseenkin!