Tiedeilta - Kylmää kyytiä

21.8.2024 klo 18.00 - 19.30
Tiedeillat kutsuvat lapset, nuoret ja kaikki tieteestä kiinnostuneet arki-illaksi tieteen pariin!
Illoissa pääsee kuulemaan tutkimuksesta alan tutkijalta ja osallistumaan illan teemaan liittyviin tiedeaktiviteetteihin. Illoissamme on mukana tutkijoita ja teemoja paitsi luonnontieteestä myös yliopiston muista osista ja muilta tieteenaloilta.

Fysiikan laitoksen kellarissa Wihurin tutkimuslaboratoriolla tehdään jäätävän kylmää tutkimusta. Siellä tutkimuskohteila ovat mm. suprajohteet, joita varten materiaalit täytyy viilentää hyvin, hyvin kylmiksi, lähes absoluuttiseen nollapisteeseen.
Syksyn ensimmäisessä Tiedeillassa päästään kuulemaan, mitä suprajohteet itse asiassa ovat, mitä niillä voi tehdä ja miten niitä voidaan tutkia. Tätä meille kertomassa on fysiikalta Petriina Paturi. Illassa päästään lisäksi tutustumaan nestetyppeen, jonka lämpötila on lähes 200 astetta pakkasen puolella, ja näkemään myös kylmyyttä tarvitseva magneettijuna!
Ilta pidetään yliopistonmäen Naturan-rakennuksessa salissa XI.

Tiedeillat ovat maksuttomia ja niiden pääkohdeyleisönä ovat lapset ja nuoret. Niihin ovat kuitenkin lämpimästi tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet. Joka kerta paikalla onkin ollut myös aikuisia, niin lastensa mukana kuin itsekseenkin!