Raskausajan masennuksen tunnistaminen, tutkimus ja hoito

Noin 10–15 prosenttia äideistä kärsii raskaudenaikaisesta tai synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Äidin masennuksen hoidolla on suuri merkitys koko perheen, mutta erityisesti vastasyntyneen hyvinvoinnille.

Tilaisuudessa kuullaan puheenvuoroja raskausajan masennuksen tunnistamisesta ja hoidosta sekä Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen Yhdessä vahvaksi -tutkimuksesta, jossa kehitetään verkon ja puhelimen välityksellä toteutettavaa raskaudenaikaisen masennuksen hoitoa ja tutkitaan hoidon vaikuttavuutta.

Seminaarin pääpuheenvuorot kuullaan kliininen tutkija Tiina Riekiltä ja farmakologisen teratologian dosentti Heli Malmilta. Tiina Riekin puheenvuoro käsittelee raskausajan mielenterveyttä ja Heli Malm puhuu seminaarissa raskausajan masennuksen lääkehoidon hyödyistä ja haitoista.

Seminaari huipentuu paneeliin, jossa keskustellaan raskausajan masennuksen hoidon kehittämisestä ja tulevaisuuden hoitomuodoista. Paneeliin osallistuvat Tiina Riekki, perhekeskuspäällikkö Tytti Lääperi (Varha), kokemusasiantuntija Anna Helin-Valtonen (Äimä ry) sekä kansanedustaja Sofia Virta, joka toimii Eduskunnan turvallisen odotus- ja vauva-ajan edistämisryhmän puheenjohtajana.

Seminaari on osa Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen 15-vuotisjuhlavuoden seminaarisarjaa ja se on suunnattu tutkijoille, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille sekä päättäjille.

Maksuton seminaari järjestetään hybriditilaisuutena Turussa Vierailukeskus Joessa Ministeri-salissa (Lemminkäisenkatu 12b, Turku) perjantaina 8.11. klo 10-16.

Ohjelma:

10.00-10.15 Seminaarin avaus, kehityspäällikkö Terja Ristkari

10.15-11.00 kliininen tutkija Tiina Riekki: Perinataaliajan mielenterveys

11.00-11.30 farmakologisen teratologian dosentti Heli Malm: Uutta tietoa masennuslääkkeiden raskauden aikaisen käytön turvallisuudesta ja lasten pitkäaikaiskehityksestä

11.30-11.45 Keskustelua

11.45-12.30 Lounastauko

12.30-14.00 Voiko raskausajan masennusta hoitaa verkossa? – Tietoiskut Yhdessä vahvaksi -tutkimuksesta

14.00-14.30 Kahvitauko

14.30-15.30 Paneelikeskustelu: Miten raskausajan masennuksen hoitoa tulisi kehittää tulevaisuudessa?

Panelisteina kliininen tutkija Tiina Riekki (Oulun yliopisto), perhekeskuspäällikkö Tytti Lääperi (Varha) Eduskunnan turvallisen odotus- ja vauva-ajan edistämisryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Virta (Vihreät) sekä kokemusasiantuntija Anna Helin-Valtonen (Äimä ry)

15.30-16.00 Loppukeskustelu ja yhteenveto