Kansalaisraadit oikeudenmukaisen ilmastopolitiikan tukena

Tervetuloa Kansalaisraadit oikeudenmukaisen ilmastopolitiikan tukena -tilaisuuteen! Tapahtumassa jaamme arvokkaita käytännön vinkkejä ja oppeja puntaroivien kansalaiskeskustelujen järjestämiseen sekä pohdimme kansalaisraatien roolia oikeudenmukaisessa ilmastosiirtymässä.

Puntaroivat kansalaiskeskustelut kuten kansalaisraadit tarjoavat uusia näkökulmia ja ratkaisuja ilmastopolitiikan vaikeisiin ongelmiin ja oikeudenmukaisuuskysymyksiin. Kansalaisraadit tarjoavat kansalaisille mahdollisuuden vaikuttaa päätöksentekoon tuottamalla tietoon pohjautuvia, punnittuja kannanottoja. Niiden avulla voidaan selventää poliittisten konfliktien luonnetta ja avata eri osapuolien näkökantoja.

Tapahtumassa keskitymme erityisesti siihen, kuinka kansalaisraateja voidaan hyödyntää oikeudenmukaisessa ilmastopolitiikassa. Tilaisuus on suunnattu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita kansalaisraatien hyödyntämisestä osana päätöksentekoa.

Aika ja paikka
Tiedekulma (stage), Helsinki, 31.10.2024, klo 13.00–15.00

13.00–13.05 Tervetulosanat (projektijohtaja Hannu-Pekka Ikäheimo, Sitra)
13.05–13.15 Ilmastotoimet puntarissa -hankkeen tulokset (professori, hankkeen johtaja Maija Setälä, Turun yliopisto)
13.15–14.05 Kokemuksia puntaroivista kansalaiskeskusteluista

- Esitys: Puntaroivien kansalaiskeskustelujen hyödyt ja haasteet – opit liikenne- ja metsäraadeista (johtava tutkija Suvi Huttunen, Suomen ympäristökeskus; tutkimuspäällikkö, johtava tutkija Katriina Soini, Luonnonvarakeskus)
- Paneelikeskustelu: kokemuksia ja käytännön vinkkejä puntaroivien kansalaiskeskustelujen järjestämisestä. Panelisteina kestävän kehityksen asiantuntija Hanna-Leena Pesonen (Lapin liitto), väitöskirjatutkija Katariina Kulha (Turun yliopisto) sekä vuorovaikutussuunnittelija Tiina Antila-Lehtonen (Helsingin kaupunki)

14.05–14.55 Puntaroivat kansalaiskeskustelut, oikeudenmukainen ilmastosiirtymä ja poliittinen päätöksenteko

- Esitys: puntaroivien kansalaiskeskustelujen käyttö viranomaisten ja poliittisten päättäjien näkökulmasta (erikoistutkija Maria Ojanen, Suomen ympäristökeskus)
- Paneelikeskustelu: Voivatko puntaroivat kansalaiskeskustelut edesauttaa oikeudenmukaista ilmastosiirtymää ja miten? Panelisteina erityisasiantuntija Heta-Elena Heiskanen (ympäristöministeriö), projektijohtaja Iina Oilinki (Helsingin kaupunki) neuvonantaja Maija Jäske (Sitra) sekä yliopistonlehtori Simo Kyllönen (Helsingin yliopisto)

14.55–15.00 Loppusanat (Hannu-Pekka Ikäheimo, Sitra)

Tilaisuuden jälkeen järjestämme vielä Tiedekulman Think Loungessa rennon keskustelutilaisuuden, jossa voit verkostoitua ja vaihtaa ajatuksia muiden kansalaisraadeista kiinnostuneiden sekä Ilmastotoimet puntarissa (FACTOR) -hankkeen tutkijoiden kanssa.

Ilmoittautuminen
Varsinaiseen tapahtumaan ilmoittautuminen ei ole pakollista, mutta suosittelemme ilmoittautumista Webropolin kautta. Ilmoittautuneet saavat kalenterikutsun, linkin tapahtuman seuraamiseen verkossa sekä ennakkomateriaalia. Jos kuitenkin haluat osallistua tapahtuman jälkeiseen keskustelutilaisuuteen, ilmoittauduthan Webropolilla viimeistään 15.10. Voit kuitenkin osallistua paikan päällä ilman ennakkoilmoittautumista tai seurata tapahtumaa Tiedekulman striimin kautta.

Tapahtuman järjestää Ilmastotoimet puntarissa (FACTOR) -hankkeen organisaatiot: Turun yliopisto, Suomen ympäristökeskus, Luonnonvarakeskus, Helsingin yliopisto sekä Ilmatieteen laitos.

Tervetuloa keskustelemaan ja oppimaan, kuinka puntaroivat kansalaiskeskustelut voivat edistää oikeudenmukaista ilmastopolitiikkaa!

Linkki tilaisuuden seuraamiseen: https://tiedekulmamedia.helsinki.fi/fi/web/tiedekulma/player/webcast?eventId=306802901

Ilmastotoimet puntarissa -hankkeen nettisivut
Lisätietoja hankkeesta: Maija Setälä, puh. +358 29 450 2737, maiset@utu.fi
Lisätietoja tapahtumasta: viestintäasiantuntija Maija Airos, puh. +358 29 525 2293, maija.airos@syke.fi ja tutkimusassistentti Toni Wessman, puh. +358 29 450 4059, toni.m.wessman@utu