Yleisölle avoin yhdistetyn todellisuuden tutkimuksen seminaari Helsingissä 5.4.
Seminaarissa esitellään useita MIRACLE-tutkimushankkeen yhteydessä toteutettuja pilottisovelluksia, joista osa on myös tilaisuuteen osallistujien itse kokeiltavissa.
Turun yliopiston tiedote 30.3.2017
Seminaari järjestetään Helsingin yliopiston Aurora-rakennuksessa (Siltavuorenpenger 10) keskiviikkona 5.4.2017 klo 13.00–15.30. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, mutta osallistuminen vaatii ilmoittautumisen 2.4. mennessä osoitteessa www.utu.fi/miracle-seminaari.
Kaksivuotisessa MIRACLE-tutkimushankkeessa (Mixed Reality Applications for Culture and Learning Experiences) on tutkittu lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) soveltamista kulttuurimatkailuun ja oppimiseen. Lisätyn todellisuuden avulla voi vaikkapa päästä itse mukaan vanhoihin valokuviin, tavata Mikael Agricolan Turun tuomiokirkossa, kokeilla tiehöylän ajamista tai oppia, miten siivet kannattavat lentokonetta.
MIRACLE-hankkeessa on tutkittu erityisesti sovellusten kustannustehokasta tuotantoa, jossa eri alojen osaajat toimivat yhteistyössä. Tavoitteena on mahdollistaa myös pienemmille toimijoille uusien elämysten tarjoaminen, kun kilpailu ihmisten ajasta ja huomiosta kovenee.
– Hankkeen yhteydessä on muun muassa toteutettu Turun tuomiokirkossa toimiva sovellus, joka vie vierailijan 1500-luvulle, tutustuttaa hänet Mikael Agricolaan ja hänen aikalaisiinsa, sekä näyttää miten luterilainen reformaatio vaikutti ihmisten elämään Turussa. Sovelluksen tekemiseen on osallistunut monien eri alojen taitajia, ja se tarjoaa nyt elämyksiä tuomiokirkossa käyville turisteille ja koululaisille, kertoo MIRACLE-hankkeen vastuullinen johtaja, erikoistutkija Teijo Lehtonen Turun yliopiston Tulevaisuuden Teknologioiden laitoksesta.
– Uuden teknologian avulla näkymättömän voi tehdä havaittavaksi. Tällöin vaikea, abstrakti aihe muuttuu konkreettiseksi. Se edistää ymmärtämistä ja oppimista, toteaa tiedekeskuspedagogiikan tutkimusjohtaja, professori Hannu Salmi Helsingin yliopistosta.
– Digitalisuuden ja todellisen yhdistelmä soveltuu uusimman tutkimuksen mukaan erityisesti koulussa muutoin heikommin menestyville oppilaille. He kurovat umpeen osaamiskuilua muihin nähden ainakin luonnontieteiden opetuksessa. Toisaalta myös koulussa hyvin menestyvät oppilaat saavat lisähaastetta ja laatua oppimiseensa, Salmi jatkaa.
MIRACLE-hankkeessa on tehty tutkimusta Turun yliopiston, Helsingin yliopiston, Tampereen yliopiston ja VTT:n tutkijavoimin. Päärahoittajana on ollut Tekes, ja lisäksi hankkeeseen on osallistunut 19 yritystä ja julkista yksikköä.
Hankkeen seminaarissa esitellään useita pilottisovelluksia, joissa lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta on sovellettu erilaisiin kohteisiin. Tilaisuudessa esitellään myös tutkimustuloksista ja kokemuksista koottu käsikirja. Sen tarkoituksena on opastaa museoita ja muita kulttuuritoimijoita, jotka haluavat virtuaalisia elämyksiä rikastuttamaan ohjelmaansa. Käsikirja toimii myös tukena sovellusten tuotantohankkeissa.
Lisätietoja:
MIRACLE-hankkeen sivut: ar.utu.fi/research/miracle
Erikoistutkija, TkT Teijo Lehtonen
Turun yliopisto
teijo.lehtonen@utu.fi
044 440 0005
Johtava tutkija, Prof. Charles Woodward
VTT
charles.woodward@vtt.fi
040 500 1514
Professori Markku Turunen
Tampereen yliopisto
markku.turunen@sis.uta.fi
040 533 9689
Professori Hannu Salmi
Helsingin yliopisto
hannu.salmi@helsinki.fi
045 615 5088