Yksityiset ja yritykset seuraavat osakkeen hintaa, voittoa tavoittelemattomat uutisia
Suomalais-italialainen tutkimus on selvittänyt, mitkä tekijät ohjaavat vahvimmin eri toimijoiden pörssikäyttäytymistä. Kotitalouksien ja yritysten toimiin vaikuttavat erityisesti osakkeen voimakkaat hinnan heilahtelut eli volatiliteetti. Julkisyhteisöt ja voittoa tavoittelemattomat yhteisöt puolestaan ovat herkempiä kuuntelemaan yrityksistä kertovia uutisia ja toimimaan niiden innoittamana.
Turun yliopiston tiedote 22.8.2014
Tutkimus osoitti, että kaupankäyntipäivän aikana tapahtuva osakkeen hinnan suuri heilahtelu, volatiliteetti, sekä markkinoille tulevien uutisten suuri määrä näyttäytyvät myös suurena osakkeella kauppaa käyvien sijoittajien lukumääränä.
Tutkimusryhmään kuuluneen Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitoksen yliopistotutkija, dosentti Jyrki Piilo toteaa, että tulos ei ole yllättävä, mutta yllätyksen tuottaa volatiliteetin ja uutisten lukumäärän erilainen yhteys eri sijoittajaluokkiin.
– Kotitaloudet ja yritykset ovat herkimpiä osakkeesta kertovien uutisten lukumäärään ja volatiliteettiin. Näistä kahdesta tekijästä erityisesti volatiliteetilla on yhteys päivän aikana kauppaa käyvien kotitalouksien ja yrityksien lukumäärään. Julkisyhteisöt ja voittoa tavoittelemattomat yhteisöt päinvastoin ovat herkempiä uutisille kuin volatiliteetille, kuitenkin näiden tekijöiden merkitys on pienempi kuin muissa sijoittajaluokissa, Piilo sanoo.
Rahoituslaitokset puolestaan asettuvat edellä esitettyjen ryhmien välimuodoksi.
Esille yksittäisten sijoittajien reagointitavat
– Tehokkaiden markkinoiden hypoteesi olettaa, että saatavilla oleva tieto näkyy välittömästi osakkeiden hinnoissa. Uutisten ja muun tiedon vaikutusta osakkeiden hinnanmuodostukseen on tutkittu aikaisemmin melko laajalti. Kysymys siitä, miten yksittäiset sijoittajat reagoivat markkinoille tulevaan tietoon, on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle, Piilo sanoo.
– Julkisyhteisöille ja voittoa tavoittelemattomille yhteisöille päivänsisäisellä tuotolla on pienin merkitys tarkasteltaessa ostajien ja myyjien lukumäärien erotusta eikä uutisten sentimentti käytetyn analyysin mukaan korreloi erotuksen kanssa. Rahoituslaitokset ovat tässäkin tutkimuksen osassa kahden edellisen ryhmän välimuoto, Piilo sanoo.
Kuusi toimijaryhmää, tiedot sisältä ja ulkoa
Tutkimuksessa otettiin eri tavoin osakemarkkinoille virtaavat tiedot. Ne voivat olla markkinoiden itsensä synnyttämiä kuten esimerkiksi osakkeen hintatiedot, kaupankäyntivolyymi ja osakkeen hinnan heilahtelut eli volatiliteetti tai niiden ulkopuolelta virtaavaa tietoa, muun muassa uutistoimistojen välittämää uutismateriaalia.