Uusi tutkimushanke valjastaa monikansallisten yritysten resurssit köyhyyden poistamiseen

19.03.2014

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Pan-Eurooppa Instituutti on mukana kansainvälisessä MNEmerge-hankkeessa, jossa selvitetään, miten monikansalliset yritykset voisivat olla mukana parantamassa kehittyvien maiden elinolosuhteita.

​Turun yliopiston tiedote 19.3.2014

MNEmerge on EU:n seitsemännen puiteohjelman rahoittama hanke, jossa on mukana useita kansainvälisiä huippuyliopistoja. Hankkeen lähtökohtana on, että monikansallisilla yrityksillä on käytössään rahaa, tietoa ja innovaatioita, joita ne voisivat hyödyntää ja auttaa kehittyvien maiden hallituksia ja kansalaisia parantamaan elinolosuhteitaan: tutkijat korostavat, että kehittyvien maiden paikallisen väestön kouluttaminen auttamaan itse itseään olisi ulkomaista apua tehokkaampi keino poistaa maailmanlaajuista köyhyyttä.

Hankkeessa peilataan monikansallisten yritysten toimintaa YK:n vuosituhattavoitteisiin. Osana tutkimusta selvitetään, miten monikansalliset yritykset kehittyvissä maissa toimivat ja miten ne toiminnastaan hyötyvät sekä miten yhteistyötä yritysten ja päätöksentekijöiden välillä voitaisiin vahvistaa.

Kenttätutkimus tehdään Brasiliassa, Ghanassa ja Intiassa

Hankkeen kenttätutkimus tehdään Brasiliassa, Ghanassa ja Intiassa. Brasiliassa tavoitteena on selvittää, miten harvaan asutut maaseutualueet voitaisiin sähköistää kustannustehokkaasti. Ghanassa arvioidaan siellä toimivien kiinalaisten suuryritysten myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia maan kehitykseen. Intiassa taas selvitetään, miten maalaisyhteisöjen sanitaatiota ja hygieniaa voitaisiin kehittää monikansallisten yritysten avulla, jotta ihmisten terveys ja työkyky paranisivat. Esimerkiksi hollantilaiset yritykset ovat jo rakentaneet maahan paikallisia vesi- ja viemärijärjestelmiä.

Hanketta koordinoi Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Turun yliopiston lisäksi mukana on useita kansainvälisiä huippuyliopistoja: Oxfordin yliopisto, Lontoon King’s College ja Brunel Iso-Britanniasta sekä Hollannissa toimiva YK:n yliopisto. Hankkeen muut yhteistyökumppanit ovat Council for Scientific and Industrial Research Ghanasta, INESC P&D Brasiliasta sekä Public Health Foundation Intiasta.

Luotu 19.03.2014 | Muokattu 19.07.2021