Puhdasta merenkulkua ja meripelastusvalmiutta kehitetään osana EU-ohjelmaa
Tutkimuksessa edistetään puhdasta merenkulkua selvittämällä erilaisten polttoaineiden ympäristövaikutuksia. Meriturvallisuuden parantamiseen ja merenkulun ympäristövaikutuksiin liittyvät Turun yliopiston tutkimushakkeet saivat EU:n Interreg Baltic Sea Region -ohjelmalta kolmivuotisen rahoituksen.
Turun yliopisto 27.11.2015
Useat laivayhtiöt harkitsevat siirtymistä ympäristöystävällisempiin polttoaineisiin, mutta ratkaisujen vaikutuksista ei ole tarkkaa tietoa. EU:n rahoittamassa Envisum-tutkimushankkeessa tuotetaan testattua ja analysoitua tietoa puhdasta merenkulkua tukevien ratkaisujen teknisestä tehokkuudesta sekä sosiaalisista ja taloudellisista vaikutuksista.
– Laivayhtiöt tekevät nyt kukin omia ratkaisujaan, vaikka niiden kannattavuudesta ei ole tarkkaa tietoa. Hankkeessa mittaamme laboratorio-oloissa erilaisten mallien vaikutuksia. Tiedämme laivojen reitit ja varustukset, joten pystymme laskemaan päästöjen yhteisvaikutuksia. Lisäksi selvitämme mahdollisuuksia, jotka eivät ole vielä käytössä, kertoo Sari Repka Turun yliopiston Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksesta.
Toisessa Interreg Baltic Sea Region -ohjelmalta rahoituksen saaneessa ChemSAR-hankkeessa luodaan Itämeren alueelle yhtenäisiä käytänteitä ja toimintamalleja meripelastustoimille onnettomuuksiin joissa on mukana vaarallisia ja haitallisia aineita.
Toimintamallien ja -suunnitelmien lisäksi ChemSAR-hanke pilotoi luodut mallit käytännössä toteutettujen meriharjoitusten avulla. Hanke kehittää myös meripelastusvalmiuteen liittyvää sähköistä oppimateriaalia ja luo kemikaalitietoutta sisältävän datapankin pelastusviranomaisten sekä muiden meri- ja ympäristöalan toimijoiden käyttöön.
Turun yliopiston Brahea-keskuksen merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus (MKK) on molempien hankkeiden pääpartneri. Molemmat hankkeet ovat kolmivuotisia ja käynnistyvät vuonna 2016.