Professoriluennoilla esillä syövän hoitopäätökset, koulutuspolitiikkavertailu sekä saksan kielen opetus

11.12.2017

Kliinisen syöpätautiopin professori Antti Jekunen, kasvatustieteen professori Piia Seppänen ja saksan kielen professori Leena Kolehmainen pitävät professoriluentonsa Turun yliopistossa keskiviikkona 13.12. kello 18. Kaikille avoimet luennot pidetään Medisiina C:n (Kiinamyllynkatu 10) Osmo Järvi -salissa. Kukin professoreista pitää 15 minuutin yleistajuisen esitelmän tieteenalastaan ja tutkimusaiheestaan.

​Turun yliopiston tiedote 11.12.2017

Professori Antti Jekunen on viimeaikaisessa tutkimustyössään keskittynyt syövän hoitotulosten parantamiseen innovatiivisilla lähestymistavoilla, syöpälääkekombinaatioiden kehittämiseen sekä kompleksisuusajattelun soveltamiseen sairaalaorganisaatioon ja kliinisen hoitopäätöksen tekemiseen. Uransa aikana Jekunen on toiminut muun muassa useiden lääkekehitysprojektien johtajana.

Professoriluennollaan Jekunen pureutuu syövän hoitopäätöksen tekemiseen.

Professori Piia Seppäsen keskeisiä tutkimusaiheita ovat julkisten koulujärjestelmien yksityistämiskehitys, yksityiset toimijat koulutuspolitiikassa ja koulun kehittäminen ylikansallisena liiketoimialana; poikkikansallisen, kansallisen ja paikallisen välinen suhde koulutuspolitiikassa; koulutuspolitiikkojen tutkimus: erityisesti oppilasvalikointi ja oppilasryhmittely, vanhempien kouluvalinta ja yhteinen koulu -politiikat sekä kielipolitiikat sekä yhteiskunnallisen eriytymisen ja koulutuksen suhde yhteiskuntaluokan, sukupuolen, monikulttuurisuuden, kielen ja kaupunkitutkimuksen näkökulmista.

Seppäsen professoriluennon aihe on Koulutuspolitiikka vertailevassa ja kansainvälisessä koulutustutkimuksessa.

Professori Leena Kolehmaisen tutkimusintressit liittyvät vertailevaan kielentutkimukseen ja kielioppiin. Hän on lisäksi kiinnostunut kontakti- ja korpuslingvistisestä kielen, kääntämisen ja käännettyjen tekstien tutkimuksesta. Osa julkaisuista liittyy ei-ammatillisen kääntämisen tutkimukseen. Suomalainen monikielisyys teollistumisen ja teollisuuden kontekstissa on hänen uusimman tutkimuksensa aihe.

Kolehmaisen luennon aihe on Jatkumoita, käänteitä ja kehityspolkuja: saksan kielen opetusta ja tutkimusta 100-vuotiaassa Suomessa.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Anne Paasi, p. 040 735 4858, anne.paasi@utu.fi.

Luotu 11.12.2017 | Muokattu 11.12.2017