Miten etiikka näkyy terveysaiheiden julkisessa käsittelyssä?

20.10.2014

Tutkimuksen luotettavuus ja terveysjournalismin etiikka nostetaan keskiöön UNESCOChair in Bioethics - bioetiikkaverkoston Suomen yksikön ja Turun yliopiston filosofian oppiaineen tutkimusseminaarissa. Seminaarissa pohditaan tieteen etiikkaa, tutkijoiden harjoittaman tiedevistinnän etiikkaa sekä terveyttä koskevan journalismin etikkaa.

​Media on tervetullut seuraamaan UNESCOChair in Bioethics- bioetikkaverkoston Suomen yksikön sekä Turun yliopiston filosofian oppiaineen järjestämää tutkimusseminaaria "Tieteen luotettavuus ja terveystutkimuksen journalismin etiikka" torstaina 30.10. kello 13.00–16.30 Turun yliopiston Publicum-rakennuksen luentosaliin Pub 2. Toivomme, että kerrotte seminaarista myös lukijoillenne ja kuulijoillenne. Seminaari on kaikille avoin, eikä sinne ole ennakkoilmoittautumista.

SEMINAARIN OHJELMA
13.00 UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikön puheenjohtaja Helena Siipi: Avaussanat
13.10 Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan pääsihteeri Reetta Kettunen: Tiedonjulkistaminen ja tieteenetiikka
13.50 Yliopistotutkija Anna Axelin: Herkät aiheet ja eettinen tutkimuksesta tiedottaminen mediassa ja terveydenhuollossa
14.30 Kahvitauko
14.50 Toimittaja Ulla Järvi: Terveysjournalismi ja journalistin etiikka
15.30 Tutkija Vienna Setälä: Median terveyspuhe ja keskiluokkaisen menestyksen tragedia
16.10 Professori Veikko Launis: Päätössanat ja yleinen keskustelu
16.30 Seminaari päättyy

Seminaarin tavoitteena on tarkastella tutkimuksen, tiedevistinnän ja journalismin etiikan jatkumoa, jonka avulla laadukas ja luotettava terveyden alan tutkimus siirtyy osaksi yksilöiden ja ryhmien terveysuskomuksia ja terveyskäyttäytymistä. Seminaarin aikana kysytään muun muassa, mikä on tutkijan tai journalistin vastuu mahdollisista väärinymmärryksistä ja millaisten eettisten periaatteiden tulisi leimata tutkijoiden ja journalistien välistä kommunikaatiota.

Tapahtuman toinen järjestäjä, UNESCO Chair in Bioethics on kansainvälinen bioetiikan verkosto, jonka tavoitteena on edistää bioetiikan tutkimusta ja opetusta. Sillä on noin 30 maakohtaista yksikköä, vuoden alussa perustettiin Suomen yksikkö Turun yliopiston filosofian oppiaineen alaisuuteen. Turussa toiminnan keskiössä ovat lääketieteellisen bioetiikan kysymykset. Lisätietoa yksiköstä löytyy osoitteesta https://blogit.utu.fi/unescochairinbioethics/

Luotu 20.10.2014 | Muokattu 27.07.2021