Merikuljetusmarkkinoiden suhdanteissa näkyvissä lievää elpymistä ‒ Sjötransportmarknadens konjunkturläge visar tecken på en liten uppgång
Varustamobarometrin 2015 mukaan merikuljetusmarkkinoiden suhdannetilanne on parantunut viime vuoteen verrattuna. Hajonta vastaajien kesken on kuitenkin edelleen suurta. Tulevaisuus nähdään positiivisena, mistä osoituksena on tulevia suhdanteita kuvaavan saldoluvun vaihtuminen negatiivisesta positiiviseksi. Polttoaineen hinnan romahdus näkyy alentuneina rahtihintoina. Teemakysymyksellä kartoitettiin varustamojen älyliikenteen suunnitelmia. Kehityksen oletetaan olevan nopeaa lähivuosien aikana: kolme neljästä vastaajasta aikoo lisätä tietoteknisten (ICT) ratkaisujen käyttöönottoa vuoteen 2020 mennessä.
Turun yliopiston tiedote 9.12.2015
Tiedot ilmenevät Turun yliopiston Brahea-keskuksen merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen yhteydessä toimivan Shortsea Promotion Centerin julkaisemasta Varustamobarometristä, joka kartoittaa varustamoalan ylimmän johdon näkemyksiä merikuljetusten ja varustamoalan kehityksestä.
Kuljetuskysynnän saldoluku on edelleen negatiivinen eli heikkenemistä kuvaava. Saldoluvun ennakoidaan kuitenkin kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana hieman positiiviseksi. Vientikuljetusten osalta suhdanne näyttää elpymisen merkkejä ja tulevaisuuden odotukset ovat muuttuneet usean vuoden tauon jälkeen positiivisiksi. Tuontikuljetusten ennusteessa on nähtävissä pientä laskua. Merikuljetusmarkkinoiden kilpailu on edelleen kireää: toteutuneen kauden saldoluku on täysin sama kuin viime vuonna. Vastauksissa on nyt enemmän hajontaa, ja viidennes vastaajista on sitä mieltä, että kilpailu merikuljetusmarkkinoilla on kiristynyt huomattavasti.
Merikuljetusrahtien hintoja kuvaava saldoluku on laskenut viime vuodesta ja ennusteen mukaan rahtihinnat pysyvät ennallaan seuraavan 12 kuukauden aikana. Viime vuonna alkanut polttoaineen hinnan lasku on jatkunut, ja siihen viittaava saldoluku on varustamobarometrin historian selvästi korkein. Polttoaineen hinnan odotetaan seuraavan 12 kuukauden aikana joko pysyvän ennallaan tai nousevan jonkun verran.
Viime vuoden oleelliseen nousuun verrattuna varustamoiden liikevaihdon saldoluku on hieman laskenut. Alan yleinen suhdannetilanne on vaikuttanut eri lailla eri yrityksiin, joihinkin positiivisesti ja joihinkin varustamoihin negatiivisesti. Saldoluku on kuitenkin edelleen keskimääräisesti liikevaihdon nousua kuvaava eli positiivinen. Varustamoiden kapasiteetin käyttöastetta kuvaava saldoluku ja ennusteet ovat lähes muuttumattomia. Talouden yleinen epävarmuus sekä huono hintakehitys olivat edellisen vuoden tapaan merkittävimmät kasvun esteet. Kolmantena esteenä oli kysynnän riittämättömyys. Viime vuoteen verrattuna suurimmat erot esiintyivät Suomen lipun hinnan ja bunkkerin hinnan nousun kohdalla, joiden merkitys kasvun esteenä oli laskenut huomattavasti.
Shortsea Promotion Centre (SPC) Finlandin 13. varustamobarometri julkistettiin 9. joulukuuta 2015 klo 9.30. Barometri kartoittaa varustamoalan ylimmän johdon näkemyksiä merikuljetusten ja varustamoalan kehityksestä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä lokakuussa 2015. Kysely lähetettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa suomalaisten varustamojen lisäksi Suomen meriliikenteen kannalta oleellisille ulkomaisille varustamoille. Kriteerinä on, että varustamot kuljettavat rahtitavaraa ulkomaan liikenteessä.
**
Sjötransportmarknadens konjunkturläge visar tecken på en liten uppgång
Enligt rederibarometern 2015 har konjunkturläget på sjötransportmarknaden förbättrats jämfört med ifjol. Spridningen bland deltagarna i enkäten är ändå fortfarande stor. Man ser positivt på framtiden, vilket återspeglas i att saldotalet som beskriver kommande konjunkturer gått från negativt till positivt. Bränsleprisets nedgång syns i lägre fraktpriser. Temafrågan kartlade rederiernas planer gällande intelligent trafik. Man antar att utvecklingen sker med fart under de närmaste åren: tre av fyra deltagare tänker öka användningen av datatekniska (ICT) lösningar före utgången av år 2020.
Dessa uppgifter framgår av Rederibarometern som publiceras av Shortsea Promotion Center som fungerar i anslutning till Sjöfartsbranschens utbildnings‐ och forskningscentral vid Åbo universitets Brahea-centrum. Barometern kartlägger vad rederibranschens högsta ledning anser om utvecklingen inom sjötransporterna och rederibranschen.
Saldotalet för transportefterfrågan är fortfarande negativ, dvs. beskriver en fortsatt minskning. Saldotalet förutspås ändå öka under de kommande 12 månaderna så att det övergår till positivt. För exporttransporternas del uppvisar konjunkturläget tecken på uppgång och förväntningarna har efter många års paus blivit positiva. Prognosen för importtransporterna uppvisar en liten nedgång. Konkurrensen på sjötransportmarknaden är fortfarande hård: saldotalet för den förverkligade perioden är exakt detsamma som ifjol. Svaren har nu större spridning och en femtedel av deltagarna anser att konkurrensen på sjötransportmarknaden har hårdnat avsevärt.
Saldotalet för sjötrafikens fraktpriser har sjunkit sedan ifjol. Enligt prognosen förblir fraktpriserna på samma nivå under de kommande 12 månaderna. Bränslepriset började sjunka ifjol och har fortsatt att sjunka. Även saldotalet som pekar på en nedgång i bränslepriserna är det högsta i barometerns historia. Under de kommande 12 månaderna förväntas bränslepriset antingen förbli på samma nivå eller stiga något. Saldotalet för omsättningen bland rederierna steg avsevärt ifjol men har nu gått ner en aning. Branschens allmänna konjunkturläge har påverkat företagen på olika sätt, så att en del rederier påverkats positivt och andra negativt. I medeltal beskriver saldotalet ändå fortfarande en ökad omsättning och är alltså positivt. Saldotalet för utnyttjandegraden av rederiernas kapacitet är nästan oförändrat och inga större förändringar väntas heller. Den allmänna ekonomiska osäkerheten och den dåliga prisutvecklingen var liksom under föregående år de viktigaste hindren för tillväxt. Det tredje hindret var otillräcklig efterfrågan. De största skillnaderna jämfört med förra året gällde priset på finska flaggan och höjning av bunkerpriset; dessa två tillväxthinders betydelse hade minskat avsevärt.
Shortsea Promotion Centre (SPC) Finlands trettonde rederibarometer publicerades den 9 december 2015 kl. 9.30. Barometern kartlägger vad rederibranschens högsta ledning anser om utvecklingen inom sjötransporterna och rederibranschen.
Undersökningen genomfördes som en webbenkät i oktober 2015. Årets enkät sändes för första gången både till inhemska rederier och till de utländska rederier som är viktiga för Finlands sjötrafik. Kriteriet är att rederierna transporterar fraktgods i utrikes trafik.