Merikuljetusmarkkinoiden suhdanteet ovat ennätyksellisen positiivisia ja tulevaisuuden näkymät vielä valoisampia

19.12.2017

Varustamoalan ja merikuljetusmarkkinoiden suhdanteet ovat ennätyslukemissa. Kehitys on ollut nousujohtoista jopa siinä määrin, että kuljetuskysynnän ja Suomen meriliikenteen viennin kohdalla on saavutettu koko varustamobarometrin 12-vuotisen historian ennätykset.

​Turun yliopiston tiedote 19.12.2017

Tiedot ilmenevät Turun yliopiston Brahea-keskuksen merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen yhteydessä toimivan Shortsea Promotion Centerin julkaisemasta Varustamobarometristä, joka kartoittaa kyselyn avulla varustamoalan johdon näkemyksiä merikuljetusten ja varustamoalan kehityksestä vuosittain.

Merikuljetusmarkkinoiden suhdannetilanne on toiseksi paras koko barometrin historian aikana. Tilanteen ennakoidaan tästä vielä hieman parantuvan, joskin melko maltillisesti. Kuljetuskysyntä Itämeren ja Pohjanmeren alueella on korkeimmillaan ja tulevaisuus nähdään myös erittäin positiivisena.

-Tämä on loistava uutinen. Merenkulkusektori on Suomen taloudelle ja hyvinvoinnille elintärkeä. Alan kehitysmyönteisyys sekä positiivinen tulevaisuusvire nostavat Suomen merenkulun asemaa niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin, sanoo Trafin merenkulkujohtaja Tuomas Routa.

Kyselyyn vastanneista 85 % on ilmoittanut Suomen meriliikenteen viennin kasvavan jonkin verran tai huomattavasti. Myös tuonnin osalta tulevaisuus näyttää valoisalta; kaksi kolmesta vastaajasta uskoo meriliikenteen tuonnin kasvuun.

Kilpailu merikuljetusmarkkinoilla on edelleen kovaa ja kilpailun ennakoidaan kiristyvän entisestään. Merikuljetusrahtien hinnat ovat nousseet melko huomattavasti aiemmasta, mihin vaikuttaa suoraan polttoaineen hintojen nousu.
Investoinnit Suomen ja ulkomaiden väliseen liikenteeseen ovat kasvaneet merkittävästi. Kaksi kolmesta vastaajasta ilmoitti liikevaihtonsa kasvaneen kuluneena kautena. Tulevaisuus nähdään vielä tätäkin myönteisempänä, sillä 85 % uskoo liikevaihtonsa kasvavan entisestään. Varustamoiden kapasiteetin käyttöaste on sekin noussut merkittävästi ja ennusteen mukaan nousee edelleen.

Merenkulkupolitiikkaan ei aiempien vuosien tapaan olla edelleenkään tyytyväisiä. Merkittävin mainittu este varustamoalan kasvun tiellä oli huono hintakehitys. Kahtena edellisenä kautena mainittu huomattavin este, talouden yleinen epävarmuus, ei sen sijaan enää yltänyt viiden merkittävimmän esteen joukkoon. Suomalaisten varustamojen markkinaosuus on lievässä nousussa.

Vuosittain vaihtuva teemakysymys liittyi merialuesuunnitteluun, jonka vaikutuksista toimintaansa varustamot ovat vielä suhteellisen epävarmoja.

Shortsea Promotion Centre (SPC) Finlandin 15. varustamobarometri julkistettiin 19. joulukuuta 2017 klo 10.00. Barometri kartoittaa varustamoalan ylimmän johdon näkemyksiä merikuljetusten ja varustamoalan kehityksestä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä loka-marraskuussa 2017. Kysely lähetettiin suomalaisten varustamojen lisäksi Suomen meriliikenteen kannalta oleellisille ulkomaisille varustamoille.

Varustamobarometriraportti:
http://www.utu.fi/fi/yksikot/mkk/spc/Documents/Barometrit/Varustamobarometri-Rederibarometern-2017.pdf

Lisätietoja: tutkija Minna Alhosalo, puh. 040 176 4520, minna.alhosalo@utu.fi

Sjötransportmarknadernas konjunkturer är rekordbrytande positiva och framtidsutsikterna ännu ljusare  

Rederibranschens och sjötransportmarknadens konjunkturer är rekordhöga. Utvecklingen har varit uppåtgående, nästan till den grad, att man för transportefterfrågan och den finska sjöfartens export har uppnått rekord under rederibarometerns 12-åriga historia.    

Informationen framgår i Rederibarometern som publiceras av Shortsea Promotion som verkar i samband med Åbo universitets Brahea-centers sjöfartens utbildnings- och forskningscentrum, som årligen utreder rederibranschens syn på sjötransporternas och rederibranschens utveckling med undersökningar. 
Sjötransportbranschens konjunkturer är den andra bästa i hela barometerns historia. Situationen prognostiseras att förbättras ännu mer, dock ganska måttligt. Transportefterfrågan i Östersjö- och Nordsjöområdet är som högst och framtiden ses också som mycket positiv.

-Det här är en fantastisk nyhet. Sjöfartssektorn är livsviktig för Finlands ekonomi och välfärd. Sektorns positiv inställning till utveckling och lovande framtidsutsikter bidrar till att lyfta den finländska sjöfartens ställning såväl nationellt som internationellt, säger Trafis sjöfartsdirektör Tuomas Routa.

Av de tillfrågade har 85 % meddelat att den finska sjötrafikens export växer något eller avsevärt. Också för importen ser framtiden ljus ut; två av tre tror att sjötrafikens import växer. 

Konkurrensen på sjötransportmarknaden är fortfarande hård och konkurrensen beräknas att intensifieras ännu mer. Sjötransportpriserna har stigit ganska mycket, vilket direkt påverkas av en ökning av bränslepriset.

Investeringarna i trafiken mellan Finland och utlandet har vuxit avsevärt. Två av tre tillfrågade meddelade att deras omsättning har vuxit under den gångna perioden. Man ser framtiden som ännu positivare, då 85 % tror att deras omsättning växer ännu mer. Användningsgraden av rederiernas kapacitet och också den ökat avsevärt och ökar fortfarande enligt prognosen. 

Man är fortfarande inte nöjd med sjöfartspolitiken liksom under tidigare år. Det största nämnda hindret för en tillväxt av rederibranschen är en dålig prisutveckling. Det största hindret som man nämnde under de två senaste åren, ekonomins generella osäkerhet, har inte längre nått till de fem mest betydande hindren. Finska rederiers marknadsandel är på en liten tillväxt.

Den årliga växlande temafrågan rörde havsområdesplanering, där rederierna fortfarande är ganska osäkra på hur den påverkar deras verksamhet.

Shortsea Promotion Centre (SPC) Finlands 15:e rederibarometer publicerades 19 december 2017 kl. 10.00. Barometern undersöker rederibranschens högsta lednings syn på sjötransporternas och rederibranschens utveckling. Undersökningen genomfördes som internetundersökning i oktober-november 2017. Undersökningen skickades förutom till finska rederier också till utländska rederier som är betydandeför den finska sjötrafiken.

Rederibarometerrapporten: 
http://www.utu.fi/fi/yksikot/mkk/spc/Documents/Barometrit/Varustamobarometri-Rederibarometern-2017.pdf

Mer information: forskare Minna Alhosalo, tfn. 040 176 4520, minna.alhosalo@utu.fi

Luotu 19.12.2017 | Muokattu 19.12.2017