Mediakutsu: Opiskelijat ratkaisivat yritysten ja tutkimusyksiköiden ongelmia matematiikan avulla

18.12.2017

Turun yliopiston opiskelijat ovat luoneet matematiikan avulla ratkaisuja esimerkiksi postipakettien liikenteen ennustettavuuteen ja esineiden internetin mahdollisuuksiin parantaa hotellin asiakastyytyväisyyttä. Tehtävä oli osa matematiikan ja tilastotieteen laitoksen opintojaksoa ja toimeksiannot tulivat yrityksiltä ja tutkimusyksiköistä.

​Turun yliopiston tiedote 18.12.2017

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen, jossa opiskelijat esittelevät ratkaisujaan.
Aika: keskiviikko 20.12.2017 klo 13.15
Paikka: Auditorio, Quantum, Yliopistonmäki, Turun yliopisto

Syyslukukaudella järjestetyn opintojakson aikana matematiikan ja tilastotieteen laitoksen opiskelijat etsivät ryhmätyönä ratkaisuja ulkopuolisten tahojen tilaamiin todellisiin toimeksiantoihin.

Matemaattisten työkalujen avulla haettiin ratkaisuja muun muassa ryhmäajoneuvojen vakuutusten hinnoitteluun ja potilastietojen anonymisointiin. Opiskelijaryhmät etsivät myös tapoja selvittää kouluruokaloiden raaka-aineiden suhdetta liiketoiminnan kannattavuuteen ja stressihormoni kortisolin vaikutusta lasten hyvinvointiin ja kehitykseen.

– Mallinnusprojekti on muista opinnoista poikkeava matematiikan ja tilastotieteen laitoksen opintojakso, jossa opiskelijat ratkaisevat ryhmätöinä ulkopuolisten tilaajien oikean elämän toimeksiantoja matemaattisten työkalujen avulla. Tänä syksynä saimme mielenkiintoisia toimeksiantoja sekä yritysmaailmasta että tutkimusyksiköistä, kertoo opintojaksosta vastaava sovelletun matematiikan professori Marko Mäkelä.

Marko Mäkelä, p. 050 545 8203, makela@utu.fi

Luotu 18.12.2017 | Muokattu 18.12.2017