Kutsu: Varsinais-Suomen Yleislääkäripäivässä pohditaan, miten välttää julkisen ja yksityisen sektorin vastakkainasettelu sotessa

09.05.2018

Keskiviikkona 16.5. Turussa järjestetään jo 14. kerran Varsinais-Suomen Yleislääkäripäivä, johon kokoontuu yli 150 alueen perusterveydenhuollossa työskentelevää lääkäriä. Tänä vuonna yksi päivän pääteemoista on sote-uudistus ja paljon spekulointiakin aiheuttanut julkisen ja yksityisen sektorin vastakkainasettelu palvelujen järjestäjänä. Päivän järjestävät Turun yliopisto, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri ja alueen terveyskeskukset.

​Turun yliopiston tiedote 9.5.2018

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen, joka järjestetään keskiviikkona 16.5.2018 klo 9.00–15.45 Turun valtion virastotalon kokoustiloissa / Aitiopaikalla (Itsenäisyydenaukio 2). Tilaisuudessa kuullaan lyhyitä alustuksia päivien esiintyjiltä ajankohtaisista aiheista.

Varsinais-Suomen Yleislääkäripäivä on vakiinnuttanut paikkansa alueen perusterveydenhuollossa työskentelevien lääkärien keväisenä yhteistapaamisena, jonka ohjelmassa käsitellään ajankohtaisia terveydenhuollon teemoja. Yleislääkäreitäkin mietityttää aina vain lähempänä häämöttävä sote. Tämän vuoden ohjelmaan kuuluukin ”Yhteistyö ja kollegiaalisuus sotessa” -paneeli, johon on saatu keskustelijoita sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta. Sote-aiheesta alustaa myös HUSin toimitusjohtaja, turkulaistaustainen Aki Linden.

Yksi panelisteista on Lääkäriliiton piiriylilääkäri Minna Kaarisalo, joka linjaa tulevaisuutta näin:

– Yhteistyötä yksityisen ja julkisen välillä on runsaasti nykyäänkin ja näin tulee olemaan sotessakin. Kilpailun pelko ei johdu toimijoiden välisestä erimielisyydestä, vaan syynä on ylikapasiteetti tietyillä erikoisaloilla. Kollegiaalisuuden säilyttäminen tulee olemaan haaste kilpailun kiristyessä. Soten kehittäminen vie aikaa: samat potilaan pysyvät, mutta työt vain jaetaan eri tavalla. Kaikille on siis töitä jatkossakin. Tulevaisuudessa työntekoon tulee vaikuttamaan paljon enemmän digitalisaatio, ja se vaikuttaa yhtä lailla sekä yksityisen että julkisen puolen kollegoiden työhön.

Yleislääkäripäivän yhteydessä julkistetaan myös Varsinais-Suomen vuoden Yleislääkäri, joka valitaan tänä vuonna jo 14. kertaa. Vuoden 2017 Varsinais-Suomen Yleislääkäriksi valittiin turkulainen terveyskeskuslääkäri Heli Leino, joka nykyään toimii vastaavana lääkärinä Turun Runosmäen terveysasemalla.

Leino näkee tulevassa sotessa haasteita, jotka ovat kuitenkin omalla aktiivisuudella voitettavissa:

– Yleislääkärin työ on mielestäni koko terveydenhuollon kannalta kriittisen tärkeä ja toivon kovasti, että se ymmärretään myös sote-myllerryksen keskellä. Samoin toivon, että Suomessa säilytetään kaikkein heikoimpienkin mahdollisuus hyvään hoitoon, kun sille on tarve. Jokainen yksilö voi halutessaan vaikuttaa näihin asioihin ja on todella tärkeää, että suuri massa ei jätä asioita muutamien harvojen käsiin, vaan mahdollisimman moni on aktiivisesti vaikuttamassa päätöksenteossa.

>> Tilaisuuden ohjelma

Lisätietoja: kliininen opettaja Jaana Franck, p. 0503136097, jaana.franck@utu.fi

Luotu 09.05.2018 | Muokattu 09.05.2018