Kasvitutkimuksesta vastauksia ruokaan ja energiaan liittyviin haasteisiin

18.05.2016

Kasvitutkimuksella on keskeinen rooli useita globaaleja haasteita ratkottaessa. Suomalaiset kasvitieteilijät kokoontuvat 25.–26.5.2016 Turkuun valtakunnallisille Kasvitieteen päiville.

​Turun yliopiston tiedote 18.5.2016

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: 25.–26.5.2016 klo 9 alkaen
Paikka: Pharmacity, Itäinen Pitkäkatu 4

Ilman kasveja maailmassa ei olisi elämää: hengittämämme ilma, syömämme ruoka ja lähes kaikki käyttämämme energia ovat peräisin kasveista ja muista yhteyttävistä organismeista. Kasvitutkimus onkin ratkaisevassa osassa, kun ratkotaan globaaleja haasteita ruokahuoltoon ja energiatalouteen liittyen.

– Turun yliopistossa tehdään monipuolista tutkimusta kasvitieteen alalla. Etenkin kasvien yhteyttämistä eli fotosynteesiä koskeva tutkimus on maailmanlaajuisestikin arvioiden huipputasoista. Tutkimus on viime aikoina laajentunut erityisesti bioenergian sekä biotalouden suuntaan, apulaisprofessori Paula Mulo kertoo.

Turun yliopiston kasvitieteilijät biokemian ja biologian laitoksilta järjestävät 25.–26.5.2016 valtakunnalliset Kasvitieteen päivät Turussa. Tapahtuma kokoaa yhteen Suomessa toimivat kasvitieteilijät niin yliopistoista kuin tutkimuslaitoksistakin. Tapahtuman tieteelliseen ohjelmaan kuuluu esityksiä muun muassa bioenergiasta, kasvisystematiikasta, metsänjalostuksesta ja satokasvien sopeutumisesta muuttuvaan ilmastoon.

Kasvitieteen päiviin liittyen järjestetään maanantaina 23.5.2016 klo 13–14 Turun kaupunginkirjaston Studio-tilassa kaikille avoin yleisöluento kasvitieteen uusimmista saavutuksista ja Turussa tehtävästä tutkimuksesta. Dosentti Marjaana Suorsa alustaa aiheesta ”Kasvitieteen tutkimus Turun yliopistossa”, apulaisprofessori Paula Mulo kertoo geenimuuntelusta ja geeniruoasta otsikolla ”Mitä on GM?” ja dosentti Saijaliisa Kangasjärvi biotaloudesta otsikolla ”Synteettinen biologia – kasvit teollisuuden palveluksessa”.

Lisätietoja

Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja apulaisprofessori Paula Mulo, puh. 02- 333 7915, 050-3362374, sähköposti: pmulo@utu.fi

Tapahtuman ohjelma: http://www.plantworld.fi/kasvitieteenpaivat_2016/

Luotu 18.05.2016 | Muokattu 18.05.2016