Huippututkija Usha Menon luennoi munasarjasyövän hoidosta 31.5.

24.05.2018

Gynekologisten syöpien professori Usha Menon University College Londonista pitää kaikille avoimen englanninkielisen luennon munasarjasyövän tunnistamisesta ja seulonnasta torstaina 31.5. klo 12 Turun yliopistolla. Luento on osa kaksipäiväistä seminaaria, jossa käsitellään intialais-suomalaista diagnostiikkayhteistyötä.

​Turun yliopiston tiedote 24.5.2018

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Sovithan mahdollisista haastatteluista etukäteen.
Aika: torstai 31.5.2018 klo 12.00–13.00
Paikka: Presidentti-auditorio, BioCity, Tykistökatu 6 A, Turun yliopisto

Professori Usha Menon pitää luentonsa Munasarjasyövän varhainen tunnistaminen ja seulonta merkkiaineiden avulla torstaina 31.5. klo 12–13 BioCityn Presidentti-auditoriossa. Luento kuuluu Frontiers of Science -luentosarjaan, johon kutsutaan puhujiksi nimekkäitä kansainvälisiä tutkijoita.

Intiaslaistaustainen Menon työskentelee UCL Elizabeth Garret Anderson Instituutissa ja toimii gynekologisten syöpien tutkimuskeskuksen johtajana Lontoossa. Hänen tutkimuksensa on keskittynyt gynekologisten syöpien, erityisesti munasarjasyövän seulontaan ja estämiseen. Hän on päätutkijana laajoissa Yhdistyneiden kuningaskuntien munasarjasyövän seulontatutkimuksissa, kuten UKCTOCSissa, jossa on kerätty näytteitä yli 200 000 henkilöltä.

– Munasarjasyöpä on yksi tappavimmista naisten syövistä, joka pysyy pitkään oireettomana ja havaitaan tyypillisesti vasta laajalle levinneessä vaiheessa. Tämän vuoksi potilaiden ennuste on varsin huono ja vain alle puolet munasarjasyöpään sairastuneista on elossa viisi vuotta diagnoosin saamisen jälkeen. Taudin aikainen tunnistaminen ja seulonnan mahdollistaminen teknisen kehityksen kautta ovat avainasemassa potilaiden hoidon ja sairaudesta selviämisen parantamisessa. Turun yliopiston ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tutkimusryhmissä on jo vuosia kehitetty parempia menetelmiä munasarjasyövän aikaisen tunnistamisen ja seulonnan mahdollistamiseksi, sanoo Menonin Turkuun kutsunut Turun yliopiston syöpäbiologian dosentti Kaisa Huhtinen.

Varhaisdiagnostiikkaa edistetään Intian ja Suomen yhteisissä hankkeissa

Menon osallistuu myös Delhissä ja Turussa toimivan intialais-suomalaisen diagnostiikkakeskuksen kaksipäiväiseen seminaariin, joka pidetään Turussa 31.5.–1.6.2018. Seminaarin päävieras on Intian translationaalisen terveystiedeteknologian instituutin johtaja, professori Gagandeep Kang.

– Seminaariohjelmassa arvioidaan vuonna 2013 perustetun diagnostiikkakeskuksen saavutuksia ja tulevaisuuden suuntaviivoja. Keskeisessä asemassa ovat intialais-suomalaiset yhteiset diagnostiikka-aiheiset hankkeet, joissa on tarkoitus edistää Turun yliopiston biotekniikan oppiaineen uusia määritysteknologioita ja alustoja potilasläheisessä testauksessa infektio-, syöpä- sekä sydän- ja verisuonitautien varhaisdiagnostiikassa. Yhteisiin hankkeisiin osallistuvat sekä julkiset organisaatiot että diagnostiikkayritykset niin Suomessa kuin Intiassa, Turun yliopiston biotekniikan professori ja seminaarin järjestäjä Kim Pettersson kertoo.

Yhteistyö näkyy esimerkiksi Wellcome Trustin ja Intian BIRAC:in yhteisrahoittamassa kolmevuotisessa hankkeessa Rapid, simple and sensitive test modules for multiplex testing of infectious disease in blood banks.

Turun yliopiston biotekniikan oppiaineessa on tutkittu uutena mielenkiintoisena mahdollisuutena helppokäyttöisten veritestialustojen yhdistämistä osaston uuteen nanopartikkeleita ja lektiinejä hyödyntävään määritysteknologiaan. Tämä voisi mahdollistaa yleisten syöpien varhaisdiagnostiikan muun muassa munasarjasyövässä. Näiden hankkeiden ympärillä pyritään myös edistämään intialais-suomalaista tutkijanvaihtoa ja koulutusta.

Kim Pettersson, 02 333 8087, kim.pettersson(a)utu.fi

Kaisa Huhtinen, 050 4674095, kaisa.huhtinen(a)utu.fi