Eurooppalaiset tähtitieteilijät kokoontuvat Turkuun

04.07.2013

Yli 600 eurooppalaista tähtitieteen ja avaruusfysiikan tieteentekijää kokoontuu Turkuun eurooppalaiseen EWASS-kokoukseen 8.-12. heinäkuuta. Turun yliopiston Tuorlan observatorio sai ensimmäisenä pohjoismaisena yksikkönä EWASS-kokouksen järjestettäväkseen yhdessä Euroopan tähtitieteilijäseuran kanssa.

​Paikallisen organisaatiokomitean puheenjohtajan, Turun yliopiston Tuorlan observatorion yliopistotutkijan Aimo Sillanpään mukaan tapahtuman kymmenet aiheet kattavat laajalti alan tutkimusaiheita.

– Esimerkiksi keväällä kuolleelle Herschel satelliitille on pyhitetty yksi sessio. Herschelhän on meille merkittävä, sillä Tuorlassa hiottiin sen peili, Sillanpää sanoo.

EWASS on European Astronomical  Society n (EAS) vuosittain järjestämä eurooppalainen tähtitieteilijöiden ja avaruusfyysikoiden tapaaminen.  Turun kokoukseen on ilmoittautunut tähän mennessä 617 tieteentekijää 52:sta eri maasta.

Turun Logomossa järjestettävän kokouksen ohjelmassa on aamupäivisin kutsuttuja esitelmiä ja palkintoesitelmiä tähtitieteen eri aloilta sekä iltapäivisin erilaisia symposiumeja sekä erikoissessioita tähtitieteen monilta tutkimusaloilta.

Aamupäivisin jaetaan myös EAS:n erikoispalkintoja kuten Tycho Brahe- ja Lodewijk Woltjer-palkinnot merkittävästä tähtitieteen urasta sekä kolme Merac-palkintoa nuorille, eri alojen tähtitieteilijöille.
Lisäksi tilaisuudessa jaetaan tällä kertaa myös Grote Reber-palkinto ansioituneelle radiotähtitieteilijälle.

EWASS-kokouksen yhteydessä järjestetään lauantaina (13.7.) EU:n rahoittaman ASTRONET-organisaation yleiskokous, missä esitellään ja toivottavasti myös hyväksytään päivitys eurooppalaisen tähtitieteen tiekarttaan.

Media on tervetullut seuraamaan kokousta ja sen esitelmiä Turun Logomoon (Köydenpunojankatu 14) 8.-12.7.. Tarkempi ohjelma tapahtuman nettisivuilla http://www.astro.utu.fi/EWASS2013

Luotu 04.07.2013 | Muokattu 07.12.2020