Esoteerisuuden jäljillä – uusi tutkimushanke esittäytyy 29.5. Turun yliopistolla

25.05.2018

Monitieteinen tutkimushanke ”Uuden etsijät. Esoteerisuus ja uskonnollisuuden murros modernisoituvassa Suomessa, 1880–1940” järjestää avaussymposiuminsa Turun yliopistossa 29.5.2018. Kulttuurihistorian dosentti, yliopistonlehtori Maarit Leskelä-Kärjen johtama kymmenhenkinen tutkimusryhmä luotaa suomalaisen esoteerisuuden kulttuurihistoriaa 1880-luvulta 1940-luvulle.

​Turun yliopiston tiedote 25.5.2018

Jo useamman vuoden toiminut tutkimushanke kytkeytyy kansainväliseen esoteerisuuden tutkimuksen kenttään, joka on viimeisen parinkymmenen vuoden ajan ollut nousussa. Hanke on toiminut vuoden 2018 alusta Koneen säätiön kolmivuotisella rahoituksella. Esoteeristen liikkeiden ja aatevirtausten historia on pitkä ja sen piiriin mahtuu laaja valikoima käsityksiä, uskomuksia ja ideologioita. Pelkistetyimmillään esoterian käsite kytkeytyy ajatukseen salatusta tiedosta, josta on haettu vastauksia olemassaolon suuriin kysymyksiin. Tässä hankkeessa kiinnostus kohdistuu moderniin länsimaiseen esoteriaan ja sen kulttuuriseen nosteeseen 1800-luvulta lähtien.

– Katseen tarkentaminen suomalaisiin toimijoihin muuttaa tulkintoja myös eurooppalaisen esoteerisuuden vaikutushistoriasta, koska suomalaiset teosofiasta, antroposofiasta, spiritualismista, parapsykologista ja muista virtauksista kiinnostuneet toimijat olivat läheisessä yhteydessä eurooppalaisiin tekijöihin. Euroopan reuna-alueiden tarkastelu tuottaa uusia sävyjä myös laajempaan esoteerisuuden historiakuvaan, hankkeen johtaja, dosentti Maarit Leskelä-Kärki sanoo.

Monipuolinen lähdeaineisto osoittaa kiinnostuksen ilmiöön

Kirjeenvaihdot ja päiväkirjat sekä sanomalehdistö, taideteokset ja kaunokirjallisuus osoittaa, kuinka 1800‐luvun lopulla massailmiöksi noussut esoteerisuus säilyi mittavan kiinnostuksen kohteena usean vuosikymmenen ajan.

Esoteerisuus yhdisti suomalaisen sivistyneistön eri ryhmittymiä ja mahdollisti kontaktit myös kansainvälisiin verkostoihin.

– Hanke tuo esiin toimijoiden verkoston, joka on tieteellisessä mielessä ennen tutkimaton. Esoteerisuuden näkökulma avaa paitsi modernin uskonnollisuuden ja suomalaisen kansallisidentiteetin muotoutumista myös uusia näköaloja modernin taiteen, tieteen ja yksilökäsityksen muutokseen, Leskelä-Kärki sanoo.

Tutkimushankkeen tavoitteena on Leskelä-Kärjen mukaan valaista suomalaisen historiankirjoituksen varjokohtaa, jonka vaikutus näkyy useilla tieteenaloilla.

– Nostamalla esiin monia kaanonin ulkopuolelle jääneitä ilmiöitä ja toimijoita sekä tarkastelemalla tunnettuja sivistyneistön jäseniä, erityisesti taiteen ja kulttuurin alan vaikuttajia, uusien lähteiden ja kansainvälisellä tutkimuskentällä kehiteltyjen tuoreiden tulkintakehysten avulla avaamme uusia näkökulmia kansalliseen historiakuvaan.

Esoteerisuuden jäljillä -symposium 29.5. avaa hankkeen tutkimusteemoja sekä kysyy millaista esoterian tutkimus on. Hankkeen tutkijat kertovat tutkimusaiheistaan ja siitä millaista on tutkia esoteriaa yksilöiden näkökulmasta ja monitieteisesti. Vieraana on uskontotieteen professori Terhi Utriainen, joka puhuu esoterian tutkimukseen liittyvästä lumosta ja reflektiosta.

Aika: tiistai 29.5.2018 klo 10.30-16.30
Paikka: Janus-Sali, Sirkkala (Kaivokatu 12)

Lisätietoja symposiumin ohjelmasta:

Hankkeen kotisivut: https://uudenetsijat.com/