Akateemisen hip-hop-tutkimuksen symposium Turussa 16.–17.10.
Turun yliopiston musiikkitieteen oppiaine, International Institute for Popular Culture (IIPC) ja Musiikintutkimuksen valtakunnallinen tohtoriohjelma MuTo järjestävät kansainvälisen, monitieteisen Critical Hip-Hop Studies -symposiumin. Symposiumissa kuullaan lukuisia hip-hop-tutkijoita Pohjoismaista sekä kansainvälisesti tunnettuja ja arvostettuja key note -puhujia Norjasta, Iso-Britanniasta ja Yhdysvalloista. Median edustajat ovat tervetulleita tapahtumaan!
Turun yliopiston tiedote 13.10.2014
Aika: 16.10. klo 12.00–18.00 ja 17.10. klo 10.00–16.30
Paikka: Artium-rakennus, Janus-sali, Sirkkalan kampusalue (Kaivokatu 12, Turku, rakennus T53 kartalla www.utu.fi/kartta)
Hip-hop on liki 40 vuotta syntynsä jälkeen yhä erittäin ajankohtainen ja keskeinen osa nuorisokulttuurista ilmaisua niin globaaleissa kuin paikallisissa muodoissaan. Critical Hip-Hop Studies symposium esittelee tämänhetkisiä tutkimusaiheita akateemisessa hip-hop-tutkimuksessa sukupuolesta uskontoon ja rap-musiikista graffitiin, sekä tarkastelee kriittisesti alan käsitteitä ja vakiintuneita käsityksiä.
Hip-hop-tutkimus on hitaasti vakiinnuttanut asemansa akateemisena tutkimusalana, mutta tästä huolimatta kansainvälinen tutkimusyhteisö on yhä hajaantunut; tapahtuma pyrkii paitsi edistämään nuorten ja edistyneempien tutkijoiden vuoropuhelua myös valottamaan innovatiivisia uusi tutkimusaiheita ja lähestymistapoja hip-hop-kulttuurin tutkimukseen.
Key note -puhujat:
Professori Tricia Rose (Brown University, USA) on kansainvälisesti tunnetuimpia ja kunnioitetuimpia hip-hop-kulttuurin sekä afro-amerikkalaisen populaarikulttuurin tutkijoita. Hänet tunnetaan parhaiten uraauurtavasta julkaisustaan Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America (1994), jota pidetään akateemisen hip-hop-tutkimuksen perustavana merkkiteoksena.
Professori Thomas Solomon (Bergen University, Norja) on tutkinut monipuolisesti populaarimusiikkia ympäri maailmaa ja julkaissut laajasti tutkimusta useissa alansa tunnetuimmissa julkaisuissa. Hän on tutkinut mm. turkkilaisen hip-hopin paikallisidentiteettejä.
Justin Williams (University of Bristol, Iso-Britannia) on julkaissut mm. hip-hopin musiikillista estetiikkaa käsittelevän kirjan Rhymin and Stealin: Musical Borrowing in Hip-Hop (2013). Hän myös editoi hiljattain merkittävän, laajasti hip-hop-kulttuuria käsittelevän kirjan Cambridge Companion to Hip-Hop (tulossa).
Tapahtuman ohjelma:
Torstai 16.10.
12:00 Opening words: Inka Rantakallio & John Richardson
12:15 Key note I – Justin Williams - The Interdisciplinary World of Hip-Hop Studies
13:30 Paper 1 – Birgitte Sandve - Lars Vaular: Enter the straight-queer male rapper
14:00 Paper 2 – Susan Lindholm - Postmemories in Translation – the Hip-hop Zone in-between Chile and Sweden
14:30 Coffee break (15 min)
14:45 Paper 3 – Andrea Dankic - Between battle rap and feminist strategies. Making Swedish hip-hop music
15:15 Paper 4 – Kim Ramstedt - The orality of sound records. MCing and club culture
15:45 Paper 5 – Inka Rantakallio - Discursive construction of spiritual gangsta authenticity in Finnish underground rap
16:15 Coffee break (15 min)
16:30 IIPC lecture – Tricia Rose - Commercial US Hip Hop and Racial Storytelling in the Age of Obama
Perjantai 17.10.
10:00 Key note II – Tricia Rose - TBA
11:15 Paper 6 – Kalle Berggren - Reading rap lyrics in Sweden: An intersectional approach
11:45 Paper 7 – Jacob Kimvall - Graffiti – from subculture to folklore?
12:15 Lunch (60 min)
13:15 Key note III – Thomas Solomon -“The Girl’s Voice in Turkish Rap”: Gender and Vocality in the Music of Ayben
14:30 Paper 8 – Susanna Välimäki - Environmental critique in contemporary Finnish hip hop
15:00 Coffee break (15 min)
15:15 Paper 9 – Anders Ackfeldt - Multimodal staging of Islam in Music Videos: The Curious Case of “Paid in Full (Mini Madness – The Coldcut Remix)”
15:45 Paper 10 – Marita Djupvik - So, has he really got what you need?: The role of the hip-hop producer and representations of black masculinity in Nelly Furtado's 'Promiscuous'.
16:15 Closing words