Äänihallusinaatioiden kanssa voi oppia elämään – kuuntele podcast

22.12.2017

Äänten kuulemiseen liittyy paljon ennakkoluuloja ja harhakäsityksiä. Äänihallusinaatiot eivät kuitenkaan aina liity mielenterveyden häiriöihin ja niiden kanssa voi oppia myös elämään. Psykiatrian tohtorikoulutettava, psykiatriaan erikoistuva lääkäri Dagfinn Majeskog kävi Turun yliopiston podcastin vieraana keskustelemassa äänihallusinaatioiden tutkimisesta.

Turun yliopiston tiedote 22.12.2017

LL Dagfinn Majeskog tekee väitöstutkimustaan Turun yliopiston psykiatrian oppiaineessa, osana monitieteistä Mieli ja toinen -hanketta. Hankkeessa tutkitaan usean tieteenalan lähtökohdista ihmismielen vuorovaikutusta yliluonnollisina, paranormaaleina ja tuonpuoleisina pidettyjen ilmiöiden kanssa. Hanke pyrkii näkemään myös äänten kuulemisen uudella tavalla.

– Lähtökohta tutkimuksellemme on kritisoida länsimaista psykiatrista ajattelutapaa, joka lähinnä psykopatologisoi äänten kuulemisen ja jättää vain vähän aktiivista toimintavaltaa itse äänten kuulijalle, Majeskog tiivistää.

– Oma lähestymistapani korostaa vuorovaikutusta äänten kanssa. Vaikka äänten kuuleminen aiheuttaa monelle kuulijalle toimintakyvyn laskua ja ahdistusta, on myös niitä, joille suhde ääniin on positiivinen. Hoidon suunnittelussa on otettava huomioon äänten kuulemisen erilaiset ulottuvuudet.  Osa äänten kuulijoista voi olla myös niin sanotusti terveitä äänten kuulijoita, Majeskog lisää.

Majeskogin tutkimuksen oletuksena onkin, että lääkinnällisten ja psykoterapeuttisten interventioiden lisäksi tai niiden sijaan vuorovaikutteisella kommunikaatiolla äänten kanssa voisi olla kuulijoita auttava vaikutus.

Aamukahvit tutkijan kanssa on Turun yliopiston uusi podcast-sarja, jossa keskustellaan eri tieteenalojen tutkijoiden kanssa ja tutustutaan tuoreeseen tutkimustietoon.

Podcastin sisällöt ovat medioiden hyödynnettävissä ja jaksoihin voi vapaasti tehdä linkityksiä.

Podcastin kaikki jaksot löytyvät osoitteesta: www.utu.fi/podcast

Lisätietoja:

Dagfinn Majeskog, jkahok@utu.fi