Johanna
Kaakinen
Professor, Psychology
INVEST Research Flagship Centre
PhD (Psychology)
Fostering Finnish Science Capital consortium www.finsci.fi
Areas of expertise
Cognitive psychology
Reading comprehension
Eye movements
Biography
I received my PhD from the University of Turku, Finland, in 2004. I am currently leading Fostering Finnish Science Capital (FINSCI) research consortium (www.finsci.fi) and coordinating Turku EyeLabs (https://www.utu.fi/en/university/eye-tracking). I am also editor-in-chief of journal Discourse Processes, together with Catherine Bohn-Gettler.
Publications
Impact of awe on topic interest and recognition memory for information in planetarium films (2024)
Cognition and Emotion
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
COVID-19 and influenza vaccine-hesitancy subgroups (2024)
PLoS ONE
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Evidence-based scientific thinking and decision-making in everyday life (2024)
Cognitive research
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Comprehending irony in text: evidence from scanpaths (2023)
Discourse Processes
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Discourse Processes Adopts the Transparency and Openness Promotion Guidelines (2023)
Discourse Processes
(Kirjoitus tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (B1))
Tailoring interventions to suit self-reported format preference does not decrease vaccine hesitancy (2023)
PLoS ONE
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Tiedepääomalla parempia päätöksiä – poliitikot koulun penkille? (2023)
MustRead
(Yleistajuinen artikkeli tai blogikirjoitus (E1))
Fluctuation in cognitive engagement during listening and reading of erotica and horror stories (2023)
Cognition and Emotion
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Oppimiserojen kasvu pitää pysäyttää (2023)
(Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys (D4))Reading Easy Language texts written by public authorities. Evidence from eye tracking (2023)
Finnish journal of linguistics
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )