Maarit
Mutta
Senior University Lecturer, Digital Language Studies, Chinese, French, German, Italian, Spanish
Dosentti, vanhempi yliopistonlehtori, ranska
Areas of expertise
digital literacy digital learning profíles
fluency in writing
online processes of writing
multilingual learners and lexicon
metalinguistic knowledge
fluency in writing
online processes of writing
multilingual learners and lexicon
metalinguistic knowledge
Biography
Maarit Mutta (PhD) is a senior university lecturer in French Studies at the University of Turku and an associate professor (docent) in Foreign Language Learning with a specialisation in second/foreign language (L2) writing at the Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä. She is an expert in on-line foreign language writing processes and products of learners with multiple prior languages, especially the multilingual lexicon. Her research has focused mainly on the advanced L2 learners’ French. Maarit Mutta is expert of on-line processes of writing, especially of the component of writing fluency and of writing profiles. Recently she has also worked with informal language learning.
Mutta is also interested in comic studies, especially in relation to language teaching and learning. She made her MA thesis on retranslation of Tintin in Finnish and has published articles on French comics.Maarit Mutta on ResearchGate
Mutta is also interested in comic studies, especially in relation to language teaching and learning. She made her MA thesis on retranslation of Tintin in Finnish and has published articles on French comics.Maarit Mutta on ResearchGate
Publications
EKKO-hankkeen tutkijat keväisessä Tartossa (2025)
Leala-tutkimuskeskuksen blogi
(D1 Ammatillinen blogikirjoitus)
EC2U-vierailu Coimbrassa – historiaa, kauneutta ja lepakoita (2025)
Leala-tutkimuskeskuksen blogi
(D1 Ammatillinen blogikirjoitus)
Kestävää kehitystä edistävää materiaalia kieliin (2025)
Tempus
(D1 Artikkeli ammattilehdessä)
Addressing linguistic and social sustainability: morphological awareness among multilingual students with varying first-language literacy levels (2025)
European Journal of Applied Linguistics
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Kirjoittamisen opettaminen tekoälymaailmassa (2025)
(D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa)Yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamisstrategiat kirjoittamista pohtivissa teksteissä: prosessi- ja luovuusdiskurssien vaihtelua (2025)
Sananjalka
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Tutkimusta ja lintujen syysmuuttoa Saaren kartanossa (2025)
Leala-tutkimuskeskuksen blogi
(D1 Ammatillinen blogikirjoitus)
Fluency across modes: an exploratory study of L1 and L2 spoken and written fluency (2025)
International Review of Applied Linguistics in Language Teaching
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Finnish pre-service language teachers’ understanding of culture – from cultural humility to social justice (2025)
European Journal of Applied Linguistics
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Visualisointi ja haastattelut kirjoitussujuvuuden tutkimuksen tukena (2025)
Puhe ja kieli
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )