Mikko
Grönlund
Research Manager, Finland Futures Research Centre (FFRC)
Areas of expertise
Media
Media economics
Media management
Newspapers
News media
Publishing
Printing
Business intelligence
Business models
Research
I have more than twenty five years of experience in domestic and international media-related research projects. My research has concentrated on issues such as media business models, the economic development of the media industries, concentration and ownership in media markets and the impact of digitalisation on different media and creative industries, and the financial implications of copyright industries. The European Commission, Finnish ministries, industry federations, foundations and companies.
Publications
At the Crossroads of Fear, Confusion and Hope. COVID-19 News as the Motivator of Affective News Usage and Sense-Making Practices (2025)
Digital Journalism
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Industry or relevant market? EMFA and two different perspectives on newspaper concentration (2025)
Communication & Society
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Building and Experiencing Media Trust in the Nordics: Views of Professionals and Audiences (2024)
(D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa)A Servant of the Authorities or an Ally of Civil Society? The Role Perceptions and Role Performance of Local Interloper Media (2024)
Journalism Studies
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Press Subsidies and Business Performance of Newspaper Publishing in Three Nordic Media Welfare States (2024)
Media and Communication
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Uutismedian keskittyminen ja sen vaikutukset – mediajohtajien näkemyksiä (2024)
(O2 Muu julkaisu )Tiedonvälittäjiä, vallan vahtikoiria vai lojaaleja fasilitaattoreita : perinteisten ja perifeeristen mediatoimijoiden journalistiset roolit koronauutisoinnissa (2024)
Media ja Viestintä
(B1 Vertaisarvioimaton kirjoitus tieteellisessä lehdessä )
Tornar as Cadeias de Propriedade dos Média Noticiosos Transparentes Através de Bases de Dados Relacionais (2024)
Comunicação e sociedade
(O2 Muu julkaisu )
Game on for Climate Action: Big Game Delivers Engaging STEM Learning (2024)
Education Sciences
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Lehdistötuet ja sanomalehtiliiketoiminnan taloudellinen tila kolmessa Pohjoismaisessa mediahyvinvointivaltiossa (2024)
Median ja viestinnän tutkimuksen päivät 2024
(O2 Muu julkaisu )