Katja
Tervahartiala
Senior Researcher, Psychology
M.A. (education), PhD
Areas of expertise
Child stress regulation
Child socio-emotional development
Early childhood education
Peer relations
Research
I am interested in child stress regulation and socio-emotional development in different childhood contexts. The aim of my study is to analyze developmental pathways and mechanisms between social competence and learning abilities, peer relations and well-being.
Publications
Mother-Infant Interaction and Maternal Postnatal Psychological Distress Associate with Child's Social-Emotional Development During Early Childhood : A FinnBrain Birth Cohort Study (2024)
Child Psychiatry and Human Development
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Negative associations between maternal prenatal hair cortisol and child socioemotional problems (2024)
Psychoneuroendocrinology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Friend influence and susceptibility to influence on emotions towards math: The role of adolescent temperament (2024)
British Journal of Educational Psychology
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Trajectories of maternal depressive and anxiety symptoms and child's socio-emotional outcome during early childhood (2024)
Journal of Affective Disorders
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Childcare context and socio-emotional development in toddlers - a quantitative report from the FinnBrain Birth Cohort Study, Finland (2023)
European Early Childhood Education Research Journal
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Latent profile analysis of diurnal cortisol patterns at the ages of 2, 3.5, and 5 years: Associations with childcare setting, child individual characteristics, and maternal distress (2023)
Psychoneuroendocrinology
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Early pathways of maternal mentalization: Associations with child development in the FinnBrain birth cohort study (2022)
Frontiers in Psychology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Children's diurnal cortisol output and temperament in two different childcare settings at 2 and 3.5 years of age (2021)
Developmental Psychobiology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Early childhood stress regulation in out-of-home childcare and in at-home parental care – Associations with child temperament and age – The FinnBrain Birth Cohort Study (2021)
(Artikkeliväitöskirja (G5))Stressin ja sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitys kehitykselle ja hyvinvoinnille ihmisen evoluutiossa (2021)
FinnBrain-tutkimuksen blogi
(Yleistajuinen artikkeli tai blogikirjoitus (E1))