Suomalaista yrittäjyys- ja innovaatiokoulutusta viedään Saudi-Arabiaan

17.12.2019

Suomalaiselle tutkimus- ja koulutusosaamisella on kysyntää ympäri maailman. Turun, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistojen sekä Åbo Akademin yhteinen koulutusvientiyhtiö Finland University järjestää erilaisia täydennyskoulutuksia sekä Etelä-Amerikassa ja Lähi-idässä että eri puolila Kaakkois-Aasiaa.

Saudi-Arabiassa pyritään talouden monipuolistamiseen ja yrittäjyys sekä innovaatiot ovat Saudi Mission 2030 -strategian keskeisiä osa-alueita. Paikalliset yliopistot haluavat tarjota opiskelijoilleen osaamista ja mahdollisuuksia yrittäjämäiseen toimintaan.

Turun yliopiston yliopisto-opettaja Sanna Ilonen ja yliopistonlehtori Joachim Ramström kouluttivat Dammamissa marraskuussa viikon aikana noin 160 saudiarabialaisen Imam Abdulrahman Bin Faisalin yliopiston opettajaa ja henkilökunnan jäsentä sisällyttämään yrittäjyys- ja innovaatiopetusta yliopiston opetusohjelmiin. Saudi-Arabiassa yrittäjyys- ja innovaatio-opintojaksoja halutaan rakentaa eri tieteenaloille.

– Ensimmäiset opintojaksot yrittäjyydestä on polkaistu jo käyntiin, ja jatkoa seuraa varmasti lähitulevaisuudessa, Ilonen kertoo.

– Yrittäjyys- ja innovaatiokasvatusta edistävän workshopin järjestäminen oli meille varsin luontevaa, perustuuhan se täysin osaamiseemme sekä opetuksen että tutkimuksen puolella, Ramström lisää.

Ryhmäkuvassa Ari Koski, Sanna Ilonen ja Joachim Ramström paikallisten asiantuntijoiden kanssa
Koulutuksen lisäksi Ilonen, Ramström sekä mukana ollut koulutusvientikoordinaattori ja asiakkuuspäällikkö Ari Koski osallistuivat kansainväliseen paneelikeskusteluun, jonka aiheena oli suomalainen koulutusmenestys yrittäjyyden ja innovaatiotoiminnan tukena.

Imam Abdulrahman bin Faisalin yliopistossa järjestetty koulutus oli jatkoa vuonna 2018 marraskussa totetutettuun neljä päivää kestäneeseen työpajaan. Silloin Ramström ja yliopistotutkija Laura Helle perehdyttivät opettajia projektioppimisen maailmaan.

– Tuossa koulutuksessa kenties hienointa oli se, että projektioppimisen workshop perustui täysin Porin kampuksen oppimisen osaamiselle. Pystyimme mahtavasti hyödyntämään Integroiva projektioppiminen -kurssin hyviä käytänteitä, Ramström sanoo.

Tutkijoiden ja koulutuvientikoordinaattori Kosken mukaan Suomessa on paljon pedagogista ja tiedollista osaamista, jota voidaan hyödyntää koulutusviennissä.

– Kunhan saamme tuotteistettua ja paketoitua osaamisemme, niin ostajia kyllä löytyy. Tässä tapauksessa hienoa oli se, että vuoden 2018 koulutus sai jatkoa. Tämä kertoo siitä, että yhteistyötaho on ollut tyytyväinen, Koski päättää.

Luotu 17.12.2019 | Muokattu 17.12.2019