Miksi EU-vaaleissa kannattaa äänestää? – keskustelutilaisuus europarlamenttivaaleista kokoaa asiantuntijat yhteen

Turun kaupunginkirjastossa järjestettävässä tilaisuudessa sukelletaan asiantuntijoiden johdolla kesäkuun EU-vaaleihin, joissa valitaan 15 “meppiä” edustamaan Suomea EU:ssa vaalikaudella 2024–2029.

Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskus järjestää yhdessä Turun yliopiston poliittisen historian ja valtio-opin opiskelijoiden ainejärjestö P-klubin, Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen, Eurooppalaisen Varsinais-Suomen, Turun Eurooppanuorten sekä Schuman-seuran kanssa EU-vaaleihin liittyvän keskustelutilaisuuden Turun pääkirjaston Studiossa perjantaina 24.5. klo 13–17.30.

Tapahtuma on maksuton ja kaikille avoin. Tule mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan EU:n ajankohtaisista kysymyksistä asiantuntijoiden kanssa!

OHJELMA 24.5.2024 Studio, Turun pääkirjasto

Klo 13.00 tilaisuuden avaussanat

Klo 13.05–13.50 “Nuorten Eurooppa”, Amanda Alvesalo, puheenjohtaja, Eurooppanuoret

Klo 14.00–14.45 Eurooppa osana globaalia taloutta”, Anna Karhu, tutkimuspäällikkö, Turun yliopisto, Pan-Eurooppa Instituutti

Klo 15.00–15.45 Vaalit ja eurooppalainen demokratia”, Kimmo Elo, vanhempi erikoistutkija, Turun yliopisto, Eduskuntatutkimuksen keskus

Kahvitauko

Klo 16.15 paneelikeskustelu EU vaikuttajana, vaikuttaminen EU:ssa”:

Aappo Pukarinen, Euroopan komission Suomen-edustusto

Markus Penttinen, kv-asioiden päällikkö, Akava

Silja Porkkala, nuorten osallisuuden asiantuntija, Suomen Nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry

Keskustelun moderaattoreina Kaisla Kontkanen P-klubista ja Kimmo Elo Eduskuntatutkimuksen keskuksesta

Tapahtuman aikana pääkirjaston aulan infopisteellä on tarjolla maksutta EU-tietoutta sekä painetussa muodossa että mahdollisuus keskustella asiantuntijoiden kanssa. Infopiste toteutetaan yhteistyössä Eurooppatiedotuksen, Euroopan komission Suomen-edustuston, Euroopan parlamentin Suomen-toimiston sekä EURES Varsinais-Suomen kanssa.
Kimmo Elo