Saamelaisten luontoa kunnioittava johtajuus – mitä voimme oppia?

Aika

30.10.2024 klo 9.00 - 11.00
Millaista on luontoa kunnioittava johtajuus alkuperäiskansalla? Mitä voimme oppia kestävästä luonnonkäytöstä Suomen alkuperäiskansalta, saamelaisilta?

BIODIFUL järjestää keskiviikkona 30.10.2024 klo 9.00–11.00 kaikille avoimen ja maksuttoman webinaarin. Professori Ilari Sääksjärvi, professori Satu Teerikangas ja tutkijatohtori Anu Veijalainen alustavat luontoa kunnioittavasta johtajuudesta ja uudistavasta eli regeneratiivisesta kehityksestä. Pääpaino webinaarissa on saamelaisten puheenvuoroilla. OTT, dosentti Leena Hansen, vieraileva vanhempi tutkija Lapin yliopiston Arktisesta keskuksesta, kertoo luontoa kunnioittavasta johtajuudesta alkuperäiskansoilla sekä alkuperäiskansatiedon merkityksestä. Kirjailija, muusikko Niillas Holmberg alustaa saamelaisaktivismista, ja poronhoitaja, saamelaisvaikuttaja Anni-Sofia Niittyvuopio puhuu nuorten johtajuudesta ja tulevaisuudesta. Lisäksi kuullaan taiteilijoista luonnon ja yhteisön puolestapuhujina. Seminaarin avaa ja juontaa erikoistutkija Sr. Mia Rönkä, joka on perehtynyt saamelaisaiheisiin niin tiedetoimittajana kuin asiantuntijatyössä Arktisen neuvoston luonnonsuojelutyöryhmän puheenjohtajana.

Webinaarin järjestävät erikoistutkija Sr. Mia Rönkä ja tutkijatohtori Anu Veijalainen Turun yliopiston biodiversiteettiyksiköstä BIODIFULin viestintä- ja vuorovaikutustiimin tuella.

Zoom-kutsu webinaariin lähetetään osallistujille maanantaina 28.10., joten ilmoittauduthan viimeistään sunnuntaina 27.10.2024.

Tervetuloa!